Hospodársky denník
USD48,065 Sk
EUR43,722 Sk
CHF28,406 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  16.Marca 2001

Z domu do domu

Malé zásielky žiadanejšie

Preprava malých zásielok má na železnici v súčasnosti stúpajúci trend, ktorý si možno vysvetliť zmenou štruktúry ekonomiky v prospech menších podnikateľov. Práve oni totiž využívajú nepravidelnú alebo príležitostnú prepravu menších zásielok železnicou a tvoria väčšinu zákazníkov. Kým pri preprave batožín cestuje spravidla v tom istom vlaku i odosielateľ, preprava malých zásielok sa koná bez jeho sprievodu. „Za celý uplynulý rok na železnici prepravili 966 706 vnútroštátnych spešnín, teda o 6,1 viac ako rok predtým. Celkové príjmy z prepravy prekročili 104 mil. Sk,“ potvrdil nám systémový inžinier pre spešniny Rastislav Schiller z oddelenia riadenia prepravy ŽSR. Táto preprava zákazníkom kladie minimum obmedzení, a to tak vzhľadom na hmotnostné a rozmerové tolerantné limity či počet kusov v zásielke, ktorú možno prepraviť na jeden prepravný doklad, ako aj z hľadiska širokej siete železničných staníc a zastávok. Na rozdiel od kuriérnych zásielok ŽSR negarantujú vlak, ktorým bude spešnina vypravená, ale iba dodaciu lehotu. Na prvý pohľad to

vyzerá zdĺhavo,

keďže najskôr plynie tzv. 6-hodinová výpravná lehota a samotná prepravná lehota, ktorá trvá 24 hodín na každých začatých 400 km, sa začína až od 24.00 hod. v deň, keď bola zásielka prijatá na prepravu. „V skutočnosti však prepravujeme spešniny oveľa rýchlejšie, najmä ak putujú do stanice určenia priamym vlakom. Napríklad medzi Košicami a Bratislavou to môže byť v optimálnom prípade len za 16 hodín. Celkom osobitne však v každom prípade postupujeme pri živých zvieratách, živých kvetoch a filmoch, ktoré, ak je to časovo výhodnejšie, prednostne zaraďujeme na prepravu do rýchlikov a zrýchlených vlakov, hoci tak robíme nad rámec obchodných podmienok a zákazníkovi neúčtujeme zvýšené dovozné,“ zdôrazňuje R. Schiller.

Prepravu spešnín na tratiach ŽSR zabezpečujú predovšetkým špeciálne nákladné vlaky či špeciálne vozne a skupiny vozňov. Na hlavných tratiach sú to nákladné expresné vlaky - NEX. Na úseku Bratislava - Žilina - Košice a späť premávajú v súčasnosti dva páry takýchto vlakov a ich

cestovný čas

vzhľadom na manipuláciu so zásielkami dosahuje 12 hodín. Ďalší pár NEX vlakov je na úseku Bratislava - Zvolen - Košice. V novom grafikone vlakovej dopravy 2001/2002 k nim pribudne ešte nový pár vlakov NEX, ktorý bude cez Vrútky - Banskú Bystricu a Zvolen spájať hlavný severný a južný ťah oboma smermi. S konkrétnymi podmienkami prepravy spešnín sa môže zákazník oboznámiť prostredníctvom Železničného prepravného poriadku pre nákladnú prepravu prostredníctvom internetovej stránky či vývesky priamo v železničnej stanici. „Vedúci pracovníci ŽSR pochopili, že prepravu spešnín treba zákazníkovi sprístupniť čo najviac. Uvažujeme zavádzať prepravu spešnín aj z domu do domu. Ide o to, aby zasielateľ nemusel dochádzať kvôli dodaniu alebo prevzatiu zásielky na železničnú stanicu. Túto službu mu zabezpečia železničiari prostredníctvom autodopravy. Prvé takéto zasielateľské centrum by malo vzniknúť už v tomto roku pri Hlavnej železničnej stanici v Bratislave,“ oznamuje R. Schiller.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.