Hospodársky denník
USD48,065 Sk
EUR43,722 Sk
CHF28,406 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  16.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude prevažne oblačno a ojedinele slabé zrážky. Najvyššia denná teplota 7 až 11, na západnom Slovensku miestami okolo 13 stupňov, na horách vo výške 1500 m okolo nuly. Slabý vietor.

V sobotu bude polooblačno, na západe a na severe časom až oblačno. Nočná teplota 5 až 1, denná teplota 9 až 13, na juhu miestami okolo 15 stupňov. V nedeľu bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach občasný dážď, od 1800 m sneženie. Nočná teplota 6 až 2, denná teplota 7 až 12 stupňov.

Slnko vyjde zajtra o 6.02 a zapadne o 17.59 hod.

Amsterdam

občasný dážď8

Atény

jasno22

Belehrad

oblačno17

Berlín

oblačno11

Bratislava

oblačno11

Brusel

občasný dážď8

Budapešť

oblačno12

Bukurešť

oblačno17

Frankfurt

oblačno9

Helsinki

oblačno3

Istanbul

oblačno18

Kodaň

oblačno6

Lisabon

polooblačno18

Londýn

občasný dážď11

Madrid

prehánky17

Miláno

polooblačno17

Moskva

oblačno5

Oslo

prehánky2

Paríž

oblačno11

Praha

oblačno8

Rím

prehánky17

Sofia

polooblačno16

Štokholm

oblačno6

Varšava

oblačno8

Viedeň

oblačno13

Záhreb

oblačno13

Ženeva

oblačno13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.