Hospodársky denník
USD48,846 Sk
EUR43,71 Sk
CHF28,427 Sk
CZK1,265 Sk
  Pondelok  19.Marca 2001

Posolstvo 858: Chceme pracovať

Sme takí bohatí, aby sme kupovali lacné veci?

Letáčik s informáciou o účinkoch chemických látok v textile a odevoch na organizmus a o tom, odkiaľ pochádza tovar, ktorý nevyhovel certifikácii v autorizovanej skúšobni 119 pri VÚTCH-Chemitex v Žiline, bol zadarmo. Zámer organizátorov prezentačno-predajnej akcie 858 v Topoľčanoch od 15. do 17. marca bol teda aj osvetový. Po tradícii, ktorú vlani založili odborové zväzy TOK a Kovo v Banskej Bystrici, rozhodli sa presvedčiť občanov Topoľčian a okolia, že domáce výrobky nakúpia nielen dobre, ale aj kvalitne a navyše tým prispejú k zachovaniu vlastných pracovných miest. „Domáce výrobky sa ťažko dostávajú do nezávislých obchodných sietí,“ povedala nám Daniela Žuffová, predsedníčka OZ pracovníkov textilného, odevného a kožiarskeho priemyslu. „Naše výrobky sa im zdajú drahé. Lenže naši výrobcovia platia za certifikáciu, platia dovozné prirážky, napríklad na farby, poctivo odvádzajú príspevky do fondov a dane štátu. To všetko je v cene. Na druhej strane východoázijské výrobky sa dovážajú na kilá, a keď je to na kilá, nemusí sa predkladať certifikát, aj dovozná prirážka je iná. Ale aj kvalita.“ Predovšetkým zámer zabezpečiť predajom slovenských výrobkov pracovné miesta ocenil generálny riaditeľ Ozety Trenčín, Štefan Bratko. Dodal však, že nie práve toto je ten správny spôsob, ako v budúcnosti presadzovať slovenské výrobky na domácom trhu i v zahraničí. „Cena, kvalita a servis, to sú atribúty, od ktorých závisí, či sa výrobok predá alebo nie. Ak ich výrobca nesplní, pri súčasných globalizačných trendoch nemôže uspieť ani na domácom trhu,“ dodal.

Väčšina prítomných firiem si však akciu pochvaľovala a ich zástupcovia boli toho názoru, že jej prínos je finančný i imidžotvorný. Dana Kostolná, vedúca oddelenia maloobchodu z Texicomu Ružomberok víta každý spôsob, ako dostať výrobky firmy, predovšetkým bavlnenú posteľnú bielizeň viac do povedomia. Po tom, čo spoločnosť stratila veľa času nevydarenými privatizačnými akciami, teraz druhý rok výrobu stabilizujú a už aj zaznamenávajú pozitívne výsledky cielenej propagácie na našom i českom trhu. Zdena Barteková, zástupkyňa pre manažment Kara Slovakia WT z Trenčína nám povedala, že sa úplne vytratila stredná vrstva zákazníkov. Pretože sa chcú priblížiť finančným možnostiam domáceho obyvateľstva, preorientovali sa na šitie z lacnejších, bravčových koží. Pre skupinu solventných klientov zasa ponúkajú norky, strieborné líšky, bizamové a nutriové kožuchy. Napriek tomu, že majú 14 vlastných predajní po celom Slovensku a dodávajú aj do iných obchodných sietí, nehovoriac o vývoze na západné trhy, nevynechajú nijakú príležitosť, aby sa dostali bližšie k domácemu zákazníkovi. O tom, že podobné akcie sa oplatia, je presvedčený aj Ing. Miloš Adamkovič, vedúci odbytu MTZ Kožiarskych závodov Liptovský Mikuláš. Exportujú až 30 % svojich výrobkov, no uspieť na zahraničných trhoch v konkurencii lacného východoázijského tovaru je práve také ťažké, ako sa medzi nimi presadiť doma. Podobne ako liptovskí kožiari, aj Pleta Plus Banská Štiavnica sa podľa vedúcej veľkoobchodnej činnosti Emílie Herákovej zúčastňuje na akciách 858 pravidelne a považuje ich za prospešné.

Zuzana Krútka

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.