|
|||||||||||||||||
Pondelok 19.Marca 2001 |
Odstaviť výrobu? To azda nie!Cementáreň pri ohrozenej železničnej trati Bolo by zaujímavé sledovať reakciu Slovenských elektrárni, ak by pristúpili k odpojeniu nerentabilných železničných tratí. Na jednej z nich, Žilina - Rajec, nakladá významnú časť svojej produkcie Cementáreň Lietavská Lúčka. Dlhodobý zmluvný dodávateľ mletých vápencov pre elektráreň v Novákoch svojimi desaťtisíctonovými zásielkami mesačne umožňuje energetikom ekologickú prevádzku. Zo svojej produkcie 65 % prepravujeme po železnici. Doprava nákladnými automobilmi je približne o štyridsať korún na tonu drahšia. Navyše, preprava cez Fačkovské sedlo je veľmi závislá od počasia, pričom počas zimných mesiacov je pre nákladnú dopravu cesta uzavretá, informuje predseda predstavenstva Ing. Milan Januš. Jubilujúci podnik so svojou storočnou históriou výroby cementu sa v roku 1998 zásadne preorientoval na kvalitnú výrobu mletých vápencov a dolomitov. Významným odberateľom dolomitov je Duslo Šaľa, ktoré ho používa ako základný prvok pri tvorbe komplexných umelých hnojív. Zmenou výroby z extenzívnej veľkovýroby s dnes už neuveriteľným objemom pol milióna ton za rok k dnešnému podniku strednej veľkosti sa zásadne zmenil pohľad na cementárov. Znečisťovateľ ovzdušia s osemmiliónovými pokutami úradom životného prostredia svojím zachytením vápencového programu si otvoril perspektívu na dve, možno aj tri desaťročia. Samozrejme, vzdanie sa lukratívnych zákaziek sprevádzajúcich výstavbu diaľnic, pričom zamestnanosť z pôvodných 400 sa ustálila na terajších 125 pracovníkov. Minulosťou sú také dodávateľské aktivity, akými bola Oravská priehrada, Liptovská Mara či nedávno dokončené Gabčíkovo a Vodné dielo Žilina. Milan Považan |
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |