Hospodársky denník
USD48,846 Sk
EUR43,71 Sk
CHF28,427 Sk
CZK1,265 Sk
  Pondelok  19.Marca 2001

Vyhne turistickou atrakciou

Zlato len bolo, zlatého moku pribúda

Vo vyhnianskej doline sa ťažbou zlatých a strieborných rúd už v 15. storočí vytvorilo také zázemie potenciálnych zákazníkov, že vznikom najstaršieho pivovaru na Slovensku roku 1473 môžeme hovoriť o vytvorení vhodného podnikateľského zázemia pre pivovarnícky priemysel na Slovensku. Rozkvet remesiel, spomínaná ťažba rúd a fungujúci templársky pivovar dávali istotu, že mestečko v jednej z najkrajších dolín Štiavnického pohoria má zaručenú prosperitu. Udalosti v 16. a 17. storočí, postupné vyťaženie žíl drahých kovov a nakoniec aj veľký požiar koncom 19. storočia, mestu ubralo z atraktívnosti. Život sa odvíjal aj od Kachelmanovského podnikania v strojárstve, ktoré prerástlo do spoločného podnikania. Karol Kachelman za dvanásťtisíc zlatých kúpil celý komplex budov pivovaru a po jeho rekonštrukcii patril k významným výrobcom piva. Priemysel teda tvoril hlavnú hospodársku silu okolia.

Môžeme sa v súčasnosti oprieť o tradíciu alebo máme upriamiť svoju pozornosť inde? Starosta obce, voľakedajšieho mestečka Vyhne Jozef Benč považuje spojenie všetkých podnikateľských subjektov a prírodných daností za najsľubnejšiu cestu pre budúcnosť obce. Veľký dôraz kladie na cestovný ruch, lebo sláva termálnych kúpalísk, tradície v hotelierstve a chatárstve, sú skutočnosťou a hlavne prísľubom do budúcnosti. Po januárovom oficiálnom zavedení útlmového programu v Stredoslovenských strojárňach Vyhne je dôraz na cestovný ruch pre celý kraj ešte dôležitejší. K šíreniu dobrého mena obce Vyhne podľa starostu by ešte viac mohol prispievať pivovar. Napriek uchovaniu tradičnej značky Sitňan, po zavedení nových značiek Steiger a Hell, je z hľadiska lokálpatriota ešte výraznejšie do etikety výrobku umiestniť miesto výroby. To je však už obchodná stratégia firmy. Isté však je, že pre každého starostu je srdcovou záležitosťou zviditeľňovanie obce, pričom v tomto prípade môžeme tvrdiť, že je na čom budovať. Spoločne by tak obec s podnikateľským prostredím dokázala určite zvládnuť pivný festival, prevádzkovanie historickej pivárne či iné atrakcie, zvyšujúce príťažlivosť okolia. Už dnes vieme, že bez práce v prostredí cestovného ruchu by pol stovky ľudí pribudlo na úrade práce len z tejto ani nie jedenapoltisícovej obce, čo je už údaj hodný povšimnutia.

Marián Kňažko

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.