Hospodársky denník
USD48,846 Sk
EUR43,71 Sk
CHF28,427 Sk
CZK1,265 Sk
  Pondelok  19.Marca 2001

Nová koncepcia veľtrhu

Brnianske trhovisko jlákadlom pre Slovákov

Tohtoročný 43. Medzinárodný strojársky veľtrh obohatí v premiére veľtrh Transport a Logistika, ktorý v budúcnosti bude s dvojročnou periodicitou jeho neoddeliteľnou súčasťou. „Veľtrh Transport a Logistika vzniká v súvislosti s novou koncepciou strojárskeho veľtrhu, ktorý je najväčší svojho druhu v strednej a vo východnej Európe a najmä s vývojom veľtrhu Intrama vrátane expozície Centra v posledných rokoch,“ uviedla manažérka projektu Anna Pospíšilová. Povedala, že na veľtrhoch sa už dlhší čas uvažovalo o tom, že je potrebné riešiť určitú analógiu medzi Intramou a doterajšou 19. odborovou skupinou strojárskeho veľtrhu, ktorá predstavovala dopravnú, manipulačnú a skladovaciu techniku. „Vystavovatelia nemali záujem zúčastniť sa na oboch akciách a väčšinou si želali vystavovať iba raz za dva roky. Zázemie strojárskeho veľtrhu, akejsi dominanty veľtrhového kalendára, s ktorým boli často veľa rokov spojení, im však spoločne vyhovovalo. Nový veľtrh bezprostredne reaguje na ich podnety a súčasne nadväzuje na stredoeurópske veľtrhy logistiky Intrama a Cenetra,“ dodala Pospíšilová.

Komplexné riešenia

Veľtrh Transport a Logistika bude prezentovať komplexné systémové riešenia v oblasti logistiky. Logistika predstavuje perspektívu, ale súčasne i nevyhnutnosť pre každý podnik, ktorý smeruje k tomu, aby s úspechom obstál v konkurencii. Podľa nových štúdií disponujú české podniky logistickými technológiami na rôznej úrovni. Napríklad v oblasti manipulačnej techniky rovnako ako v oblastiach informačných systémov a skladového vybavenia je úroveň na 18 percent zastaraná a priemerne desatina podnikov stav neuvádza. Priestor pre veľtrh zameraný na tento odbor teda zostáva otvorený. Odbornú garanciu nového projektu zaisťuje Česká logistická asociácia a Zväz asociácie a Zväz špedície a logistiky ČR, záštitu mu poskytuje Zväz priemyslu a dopravy ČR a Hospodárska komora ČR.

Profilácia

A ako bude nový veľtrh profilovaný? V skupine Logistickej a dopravnej služby sú zahnuté služby pre prepravcov, dopravu, zasielateľské, špedičné a colné služby, dopravné terminály, sklady a skladovacie služby, telematiku, komunikačné systémy, poradenstvo a servis, výskum a vývoj v logistike a doprave. Skupina Logistickej technológie uvádza dopravné vozíky, transportné a zdvíhacie zariadenia, výťahy, skladovaciu techniku, koľajové vozidlá, lode, lietadlá, montážne stroje a zariadenia, informačné a riadiace systémy. Veľtrhy so zameraním na problematiku dopravy a logistiky sa konajú v celom hospodársky vyspelom svete - v Nemecku najmä v Mníchove a známe je düsseldorfské Eurocargo.

Vlastné projekty

V tomto roku musia Brnianske veľtrhy a výstavy zabezpečiť 33 vlastných projektov vo veľtrhovom areáli. Výstavisko obohatené o nový pavilón V sa rozrástlo do celkovej plochy 650-tisíc štvorcových metrov a má k dispozícii 16 veľtrhových pavilónov s celkovou krytou výstavnou plochou asi 107 600 štvorcových metrov. Voľná plocha predstavuje 89-tisíc štvorcových metrov, pričom hrubá výstavná plocha celkovo dosahuje takmer 200-tisíc metrov štvorcových. Iba v uplynulom roku sa v areáli výstaviska realizovalo 42 veľtrhových projektov, na ktorých sa zúčastnilo 13 600 firiem z 57 krajín na celkovej výstavnej ploche 454-tisíc štvorcových metrov a navštívilo ich vyše 800-tisíc návštevníkov. Zahraniční vystavovatelia sa podieľali na celkovom počte zúčastnených firiem 16,1 percenta, čo predstavuje v porovnaní s predchádzajúcimi dvoma rokmi 1 - 2 percento poklesu, súvisiaceho okrem iného s prechodom rady veľtrhov na dvojročnú periodicitu. Podľa počtu zahraničných vystavovateľov je tradične prvé Nemecko (502) nasledované Slovenskom (342). Ďalej je to Poľsko, Rakúsko, Taliansko, Švajčiarsko a Veľká Británia. Čo sa týka veľkosti predanej plochy, platí tá istá hierarchia, iba si zamieňajú pozíciu Rakúsko s Poľskom. V počte zahraničných návštevníkov je za minulý rok bezkonkurenčne na prvom mieste Slovensko s takmer 24-tisíc osobami, nasledované Nemeckom, Poľskom a Rakúskom. Nie je bez zaujímavosti, že Brnianska veľtrhová správa má vo svojom portfóliu 18 veľtrhov, ktoré predstavujú vo všetkých rozhodujúcich parametroch, každý vo svojej brandži, najvýznamnejší projekt v celom regióne strednej Európy. Je to predovšetkým Medzinárodný strojársky veľtrh, veľtrhy gastronómie a ďalej Invex, Autotec, Autosalon, Idet, Opta, Welding, Fond-ex, Regiontour, Rehasprotex, Propet, Envibrno, New Simet, Urbis a Venia. Zostávajúce veľtrhové akcie potom predstavujú dominanty na veľtrhovej scéne Českej republiky.

Ivo Skoumal

Brno

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.