Hospodársky denník
USD48,846 Sk
EUR43,71 Sk
CHF28,427 Sk
CZK1,265 Sk
  Pondelok  19.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ďalší súboj titanov?


Odolá Boeing Airbusu A3XX?
Európske konzorcium Airbus Industrie ohrozuje vedúcu pozíciu amerického Boeingu v oblasti obrích dopravných lietadiel. Európa stavia na výrobu vlastných veľkokapacitných obrích lietadiel označovaných aj ako „superjumbo“. Doteraz najväčšie osobné dopravné lietadlo, Boeing 747-400 (známe „Jumbo“) dostáva tvrdého konkurenta v podobe nového obra, Airbusu A3XX. Konkurenčný boj medzi dvoma najväčšími svetovými výrobcami lietadiel - americkou spoločnosťou Boeing a európskym konzorciom Airbus Industrie - sa dostáva do nového štádia. Európske konzorcium totiž avizuje na rok 2003 prvý komerčný let svojho nového tromfu, veľkokapacitného obra A3XX označovaného aj ako „superjumbo“. Ide o prvé veľkokapacitné lietadlo s dvoma palubami po celom trupe lietadla. Vďaka svojim impozantným rozmerom by sa mal počet cestujúcich, ktorý bude schopný prepraviť až na vzdialenosť asi 16 000 km, pohybovať na úrovni 560-600, pričom sa nevylučujú aj modifikácie s ešte väčším počtom cestujúcich podľa požiadaviek jednotlivých leteckých spoločností, ktoré si nový Airbus objednajú. Opatrný Boeing
Kým o výrobe obrieho A3XX muž padlo definitívne rozhodnutie a jeho výrobca okolo neho rozpútal silnú marketingovú kampaň, Boeing na výzvu svojho európskeho konkurenta zatiaľ reaguje opatrne. Dokonca rozširuje názory (pozri oficiálna www stránka Boeing), že veľkokapacitné dvojpalubové lietadlá typu A3XX, schopné prepravovať rádove 500 až 1000 cestujúcich, nebudú mať komerčný úspech. Boeingu v súboji s Airbusom Industrie zatiaľ nahráva do karát niekoľko faktorov. Po prvé, nový Airbus A3XX musí ešte absolvovať dlhé a náročné letové skúšky, kým dostane certifikát na prvý komerčný let. Po druhé, už spomínané „,Jumbo“ (najväčší z modelov 747), ktorý bol doteraz najväčším osobným lietadlom, ešte i dnes, keď v Boeingu oslavujú 30 rokov jeho prevádzky, stále dobre slúži. Navyše, podľa predstaviteľov vedenia i je Boeing schopný v krátkom čase modifikovať model 747 tak, aby kapacitne, komfortom i doletom konkuroval novému A3XX. Výsledkom je pokrok
Do akej miery bude taktika Boeingu v otázke nového veľkokapacitného lietadla európskeho konkurenta úspešná ukáže už najbližšia budúcnosť. Jedno je však isté už dnes. Avizovaný „súboj titanov“ - dvoch najväčších svetových výrobcov lietadiel prináša konkurenciu, ktorá zaručuje ustavičný progres vo vývoji nových a stále zlepšovanie a zdokonaľovanie existujúcich modelov lietadiel. Podobne ako v iných sférach ľudskej činnosti aj v tomto prípade nakoniec tvrdá konkurencia prináša výhody nám, cestujúcim, v podobe bezpečnejšej a lacnejšej leteckej doprave. (mm)

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia občasný dážď. Popoludní prechod k premenlivej, časom zmenšenej oblačnosti a slabnúcim prehánkam. Hranica sneženia postupne klesne na 700 m. Najvyššia denná teplota 9 až 13, na severe okolo 7 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m spočiatku okolo 0 klesne popoludní na -4 stupne. Slabý premenlivý, popoludní od západu severozápadný až severný vietor 5 až 10, na juhozápade v nárazoch okolo 17 m/s. V utorok bude polojasno až oblačno. Miestami občasné sneženie alebo snehové prehánky, na severe spočiatku trvalejšie. Popoludní na juhozápade pribúdanie oblačnosti. Nočná teplota 2 až -2, v dolinách okolo -5 stupňov, denná teplota 4 až 8 stupňov, na severe a miestami aj východe okolo 1 stupeň. V stredu bude od západu veľká oblačnosť až zamračené a postupne na mnohých miestach sneženie, ktoré cez deň prejde v nížinách západného Slovenska do dažďa so snehom alebo dažďa. Nočná teplota 0 až -4, na severe a východe okolo -8 stupňov, denná teplota 3 až 7, na severe a východe okolo 1 stupňa. Slnko vyjde zajtra o 5.56 a zapadne o 18.03 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 15. 3. 2001: Bratislava 99, 50, Sliač 97,29, Košice 98,28, Poprad 92,67, za 16. 3. 2001: Bratislava 99,63, Sliač 97,66, Košice 98,64, Poprad 93,00, za 17. 3. 2001: Bratislava 98,42, Sliač 96,65, Košice 97,73, Poprad 92,15.

Amsterdamsnehové prehánky2
Atényoblačno19
Belehradpolooblačno18
Berlíndážď2
Bratislavadážď10
Bruselsnehové prehánky4
Budapešťzamračené11
Bukurešťoblačno19
Frankfurtsnehové prehánky6
Helsinkisneženie-6
Istanbulzamračené18
Kodaňsnehové prehánky0
Kyjevzamračené6
Lisabonoblačno16
Londýnpolojasno5
Madridoblačno15
Milánooblačno14
Moskvasneženie-5
Oslooblačno -4
Paríždážď8
Prahadážď7
Rímoblačno18
Sofiadážď16
Štokholmsnehové prehánky-1
Varšavadážď4
Viedeňoblačno10
Záhreboblačno14
Ženevazamračené10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.