Vplýva internet na celosvetový nárast leteckej dopravy? Čím viac ľudia komunikujú, tým viac sa potrebujú stretávať Masový rozvoj informačných technológií (internet, e-mail, e-business) mal prekvapujúci dosah na leteckú dopravu - počet prepravovaných osôb stále stúpa, aj keby sa na prvý pohľad mohlo zdať, že trend by mal byť opačný, keďže ľudia medzi sebou častejšie, ľahšie a lacnejšie komunikujú. To, že sa podnikatelia, ako aj bežní ľudia spájajú medzi sebou pomocou nových informačných a telekomunikačných technológií, podnietilo ich potrebu viac sa stretávať, ako aj osobne spoznávať, a to nielen vo sfére obchodnej, ale aj mimo nej. Vďaka e-mailu ľudia medzi sebou oveľa intenzívnejšie komunikujú, je preto len otázkou času, kedy kontakty nadviazané napríklad elektronickou poštou vyústia v osobné stretnutia, či už na báze rodinnej, priateľskej alebo komerčnej. V oblasti ekonomiky a obchodu sa jednotlivé rozhodnutia vzhľadom na všeobecne a globálne narastajúcu konkurenciu konajú čoraz rýchlejšie. Obchodné prípady sa urýchľujú a často práve intenzívna komunikácia cez internet vyvolá nutkanie overiť si obchodného partnera osobne. To má nakoniec dosah i na dopravu, a najmä leteckú. Posledné výsledky počtu prepravených osôb za rok 1999 a odhady po dopyte po nových lietadlách v najbližších dvoch desaťročiach len potvrdzujú, že tendencia zvyšovania počtu cestujúcich má trvalý charakter a zdá sa, že korešponduje s masovým rozvojom a používaním internetu. Keďže internet je rovnako prístupný nielen vo veľkomestách, ale prakticky v akejkoľvek aj menšej obci, potrebu leteckej dopravy majú aj ľudia z menších miest či regiónov. To vplýva aj na pozitívny rozvoj relatívne menších, respektíve regionálnych letísk. Príkladom rýchleho rozvoja regionálnej siete leteckej dopravy je i Švédsko. Regionálne letiská, ktoré pôvodne slúžili prevažne pre vojenské lietadlá, sa stále rozširujú a vo väčšej a väčšej miere sa využívajú pre civilné lietadlá. V rámci regionálnej politiky sa tieto letiská nielen rozširujú, ale aj častejšie sa priamo prepájajú na väčšie letecké uzly. Dnes je možné z každého švédskeho regiónu začať leteckú cestu do všetkých svetadielov priamo z najbližšieho regionálneho centra. Takisto cestujúci zo všetkých končín sveta priletia priamo do regiónu a autobusovými alebo taxíkovými expresmi priamo na miesto napríklad obchodného rokovania. Podľa posledných prognóz práve regionálna letecká doprava zaznamená najväčší rozvoj v blízkej budúcnosti. Rozvoj regionálnej leteckej dopravy je v podstate predpokladom pre nárast využitia aj veľkých lietadiel. Internet a jeho využitie sa teda pozitívne prejavuje v celom komplexe leteckej dopravy, od veľkokapacitných lietadiel s ďalekým doletom až po menšie regionálne lietadlá. (mm)
|
PočasieDnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia občasný dážď. Popoludní prechod k premenlivej, časom zmenšenej oblačnosti a slabnúcim prehánkam. Hranica sneženia postupne klesne na 700 m. Najvyššia denná teplota 9 až 13, na severe okolo 7 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m spočiatku okolo 0 klesne popoludní na -4 stupne. Slabý premenlivý, popoludní od západu severozápadný až severný vietor 5 až 10, na juhozápade v nárazoch okolo 17 m/s. V utorok bude polojasno až oblačno. Miestami občasné sneženie alebo snehové prehánky, na severe spočiatku trvalejšie. Popoludní na juhozápade pribúdanie oblačnosti. Nočná teplota 2 až -2, v dolinách okolo -5 stupňov, denná teplota 4 až 8 stupňov, na severe a miestami aj východe okolo 1 stupeň. V stredu bude od západu veľká oblačnosť až zamračené a postupne na mnohých miestach sneženie, ktoré cez deň prejde v nížinách západného Slovenska do dažďa so snehom alebo dažďa. Nočná teplota 0 až -4, na severe a východe okolo -8 stupňov, denná teplota 3 až 7, na severe a východe okolo 1 stupňa. Slnko vyjde zajtra o 5.56 a zapadne o 18.03 hod.Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 15. 3. 2001: Bratislava 99, 50, Sliač 97,29, Košice 98,28, Poprad 92,67, za 16. 3. 2001: Bratislava 99,63, Sliač 97,66, Košice 98,64, Poprad 93,00, za 17. 3. 2001: Bratislava 98,42, Sliač 96,65, Košice 97,73, Poprad 92,15.Amsterdam | snehové prehánky | 2 |
Atény | oblačno | 19 |
Belehrad | polooblačno | 18 |
Berlín | dážď | 2 |
Bratislava | dážď | 10 |
Brusel | snehové prehánky | 4 |
Budapešť | zamračené | 11 |
Bukurešť | oblačno | 19 |
Frankfurt | snehové prehánky | 6 |
Helsinki | sneženie | -6 |
Istanbul | zamračené | 18 |
Kodaň | snehové prehánky | 0 |
Kyjev | zamračené | 6 |
Lisabon | oblačno | 16 |
Londýn | polojasno | 5 |
Madrid | oblačno | 15 |
Miláno | oblačno | 14 |
Moskva | sneženie | -5 |
Oslo | oblačno | -4 |
Paríž | dážď | 8 |
Praha | dážď | 7 |
Rím | oblačno | 18 |
Sofia | dážď | 16 |
Štokholm | snehové prehánky | -1 |
Varšava | dážď | 4 |
Viedeň | oblačno | 10 |
Záhreb | oblačno | 14 |
Ženeva | zamračené | 10 |
|
|
|