Hospodársky denník
USD48,846 Sk
EUR43,71 Sk
CHF28,427 Sk
CZK1,265 Sk
  Pondelok  19.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Lietadlá z Aerotechu Slovakia nemajú v Európe konkurenciu

Situácia na slovenskom leteckom nebi je už niekoľko rokov priam žalostná. Živorí nielen letecká doprava, ale aj spoločnosti, ktoré sa venujú opravám či výrobe lietadiel. Z odboru odchádzajú leteckí odborníci a noví sa nevychovávajú. Pritom ich výchova trvá niekoľko rokov.

Riaditeľ spoločnosti Ing. Peter Stolárik na okraj ich začiatkov okrem iného uviedol: „Naša firma vznikla v roku 1994 z bývalých vývojových a prevádzkových technikov pracovníkov Slovairu. Zamerali sme sa najmä na servis, stredné a generálne opravy vrtuľníkov MI-2 a MI-8, najmä pre ministerstvo vnútra, ministerstvo obrany a pár civilných leteckých spoločností prevádzkujúcich vrtuľníky. Postupne však dochádzalo k poklesu zákaziek od týchto partnerov, a preto sme sa súbežne s opravami začali venovať vývojovým prácam a prestavbám menších lietadiel. V roku 1995 sme našli zahraničného partnera, u ktorého sme vzbudili dôveru v naše schopnosti a získali sme od neho dlhodobú objednávku na vývoj a výrobu lietadiel pre parašutistov pod označením Dornier Do28-G92. V 60. až 70. rokoch sa vyrobilo pre potreby nemeckej armády vyše 150 kusov viacúčelových lietadiel Do28-D2 s piestovými motormi. Postupne sa rozpredali do civilného sektora v rôznych krajinách. Náš partner ich začal skupovať a necháva ich u nás modernizovať, vybavovať turbovrtuľovými motormi a výbavou pre potreby parašutistického športu. Tento druh športu v súčasnosti prežíva vo svete doslova boom, a preto je veľký záujem o nákup špecializovaných lietadiel i o servisné a opravárenské práce. Dosiaľ sme vyrobili 6 ks Do28-G92 (sú pre 15 parašutistov) a všetky úspešne lietajú po Európe. V rokoch 1999-2000 sme vyvinuli nové turbovrtuľové lietadlo na báze ruského typu FINIST s piestovým motorom. Zabudovali sme doňho turbovrtuľový motor M 601, vyvinuli celú novú motorovú skupinu vrátane kapotáže, nové prístrojové vybavenie, nový brzdový systém i el. inštaláciu. Je z neho veľmi elegantné viacúčelové lietadlo s možnosťou výsadku 10 parašutistov. Dosiaľ sme už vyrobili 3 ks tohto typu, ktoré lietajú pre parašutistov v Nemecku, Taliansku a v Anglicku. Ukazuje sa, že naša orientácia na výrobu turbovrtuľových lietadiel pre parašutistov je veľmi perspektívna. Náš posledný typ TURBO FINIST nemá svojimi ekonomickými i výkonovými parametrami v Európe vo svojej váhovej kategórii konkurenciu a je oň veľký záujem.“

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA nie je veľká firma. Pracuje v nej približne 25 pracovníkov a licencovaných spolupracovníkov. Sú veľmi flexibilní, vedia veľmi rýchlo reagovať na požiadavky zákazníkov a vyvíjať či vyrábať nové varianty lietadiel a ich výstroja. Tieto výsledky sa podarilo dosiahnuť i v takej zložitej situácii, v akej sa nachádza slovenské letectvo a celé naše hospodárstvo. Udržali sa na trhu a presadili sa v takom náročnom odbore, ako je výroba lietadiel len preto, že včas vyvinuli výrobky, o ktoré je momentálne záujem hlavne v zahraničí. Aby však mohli lepšie prosperovať a ďalej rozvíjať veľmi efektívnu výrobu lietadiel, na to by potrebovali silného investora, ktorý by bol schopný prefinancovať najmä prípravnú predvýrobnú fázu a obchodné, materiálne i odbytové zabezpečenie rozsiahlejšej leteckej výroby na Slovensku.

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA cestu a smer, ktorými sa treba uberať v našom letectve, už ukázala.

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia občasný dážď. Popoludní prechod k premenlivej, časom zmenšenej oblačnosti a slabnúcim prehánkam. Hranica sneženia postupne klesne na 700 m. Najvyššia denná teplota 9 až 13, na severe okolo 7 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m spočiatku okolo 0 klesne popoludní na -4 stupne. Slabý premenlivý, popoludní od západu severozápadný až severný vietor 5 až 10, na juhozápade v nárazoch okolo 17 m/s. V utorok bude polojasno až oblačno. Miestami občasné sneženie alebo snehové prehánky, na severe spočiatku trvalejšie. Popoludní na juhozápade pribúdanie oblačnosti. Nočná teplota 2 až -2, v dolinách okolo -5 stupňov, denná teplota 4 až 8 stupňov, na severe a miestami aj východe okolo 1 stupeň. V stredu bude od západu veľká oblačnosť až zamračené a postupne na mnohých miestach sneženie, ktoré cez deň prejde v nížinách západného Slovenska do dažďa so snehom alebo dažďa. Nočná teplota 0 až -4, na severe a východe okolo -8 stupňov, denná teplota 3 až 7, na severe a východe okolo 1 stupňa. Slnko vyjde zajtra o 5.56 a zapadne o 18.03 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 15. 3. 2001: Bratislava 99, 50, Sliač 97,29, Košice 98,28, Poprad 92,67, za 16. 3. 2001: Bratislava 99,63, Sliač 97,66, Košice 98,64, Poprad 93,00, za 17. 3. 2001: Bratislava 98,42, Sliač 96,65, Košice 97,73, Poprad 92,15.

Amsterdamsnehové prehánky2
Atényoblačno19
Belehradpolooblačno18
Berlíndážď2
Bratislavadážď10
Bruselsnehové prehánky4
Budapešťzamračené11
Bukurešťoblačno19
Frankfurtsnehové prehánky6
Helsinkisneženie-6
Istanbulzamračené18
Kodaňsnehové prehánky0
Kyjevzamračené6
Lisabonoblačno16
Londýnpolojasno5
Madridoblačno15
Milánooblačno14
Moskvasneženie-5
Oslooblačno -4
Paríždážď8
Prahadážď7
Rímoblačno18
Sofiadážď16
Štokholmsnehové prehánky-1
Varšavadážď4
Viedeňoblačno10
Záhreboblačno14
Ženevazamračené10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.