Hospodársky denník
USD47,244 Sk
EUR43,783 Sk
CHF28,394 Sk
CZK1,262 Sk
  Piatok  2.Marca 2001

Aby pochopili v Európskej únii... Konferencia: Slovenská zahraničná politika

Viaceré prieskumy v členských štátoch EÚ ukázali, že integračný proces v Európe je mnohokrát chápaný ich obyvateľmi ako niečo vzdialené a vlastné len politickým reprezentáciám, ako proces, ktorý sa života občana týka len prostredníctvom médií. Je to jeden z dôvodov, prečo je európske povedomie a podpora integrácie podľa posledných prieskumov z členských krajín EÚ relatívne nízka. Napríklad na posledných voľbách do Európskeho parlamentu sa zúčastnilo iba 49 % voličov. Nedávny prieskum podpory obyvateľov členských krajín EÚ jej rozšíreniu ukázal, že iba 44 % je za rozšírenie, 35 % je proti a 21 % nevie zaujať stanovisko. Zaujímavé je aj zistenie, že rozšírenie podporujú predovšetkým malé štáty – Dánsko 56 %, Írsko 52 %, Švédsko 56 %, pričom v Nemecku je za rozšírenie iba 36 %, vo Francúzsku 35 % a vo Veľkej Británii 31 % opýtaných obyvateľov. Čo to znamená? Ukazuje sa, že aj v členských krajinách EÚ je potrebná informačná kampaň v prospech rozširovania EÚ, čo si uvedomila i Európska komisia a vyčlenila na tento účel príslušnú finančnú sumu.

Podpora obyvateľov členských krajín EÚ jej rozšíreniu je závislá aj od ich informovanosti o kandidátskych krajinách. V súčasnosti je potrebná intenzívnejšia informačná činnosť našich veľvyslanectiev v rozhodujúcich členských krajinách EÚ, ktorú treba zabezpečiť aj finančnými prostriedkami.

Je nevyhnutné si uvedomiť, že nejde o integráciu politikov alebo jednotlivých vlád, ale predovšetkým ide o integráciu obyvateľov krajín Európy. V tomto kontexte vystupuje do popredia dôležitosť efektívnej komunikačnej kampane, ktorej úlohou je informovanie a komunikácia s obyvateľstvom o otázkach európskej integrácie vrátane budovania európskeho povedomia. Celospoločenská informačná kampaň, osveta a diskusie s obyvateľmi prispievajú k osvojeniu si európskych hodnôt. Tento proces by mal viesť k pochopeniu, že budúca spoločná európska identita by mala byť symbiózou historického dedičstva, kultúrneho bohatstva a ľudského potenciálu všetkých krajín, aj tých najmenších, ktoré tiež prispievajú svojou jedinečnosťou do spoločného európskeho hodnotového systému.

P. Hamžík, podpredseda vlády SR pre integráciu, 26. 2. 2001.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.