Hospodársky denník
USD47,244 Sk
EUR43,783 Sk
CHF28,394 Sk
CZK1,262 Sk
  Piatok  2.Marca 2001

Nábytok naďalej raz do roka

Komentuje Zuzana Krútka

Je zaujímavé, že v čase, keď na našom vnútornom trhu bujnejú reťazce, táto forma organizácie nákupu a predaja sa prakticky nedotkla obchodu s nábytkom. Je tu síce celý rad predajcov, ktorí pokračujú v tradícii predaja nábytku klasickým spôsobom kombinovaným s predajom z katalógu, no zvyčajne nedokážu záujemcom predstaviť komplexnú ponuku, či už v štýle alebo segmente. Možno aj to sú dôvody obrovského záujmu vystavovateľov o medzinárodný veľtrh Nábytok a bývanie v Nitre. Na ploche vyše 16-tisíc štvorcových metrov rozložili obývačky, kuchyne, spálne, záhradný aj kúpeľňový nábytok, ale aj svietidlá, bytový textil a ďalšie doplnky. Okrem výrobcov zo Slovenska, ale aj z Česka, Maďarska, Talianska, Rakúska, Nemecka a Poľska predstavuje tovar celý rad importérov. Zodpovedá to napokon tomu, že sa v SR predáva až 70 percent nábytku z dovozu. Ide jednak o nábytok vo vyššej cenovej kategórii - z masívneho dreva a kože, ale aj lacnejší, pre menej náročného či menej solventného zákazníka - z drevotrieskových dosiek a s textilnými či koženkovými poťahmi.

Vráťme sa však k reťazcom. Isté je, že medzi predajom nábytku a predajom potravín je parádny rozdiel. Nábytok si vyžaduje priestor, celkom iný prístup k zákazníkom a značné finančné prostriedky na tovar, ktorý sa nepredá zo dňa na deň, ba ani z mesiaca na mesiac. Na druhej strane iste nie je neoprávnený predpoklad, že podobne ako k nám prenikli zahraničné reťazce s predajom potravín a rýchloobrátkovým spotrebným tovarom či so sortimentom drogérií a parfumérií, neujde zahraničným obchodníkom s nábytkom voľný priestor, ktorý sa tu priam núka. Lepšie by, pravda, bolo, keby sme ho dokázali sami využiť. Do shoppingparkov, ktoré vznikajú podľa západného vzoru na okrajoch našich miest, by sa iste dali zakomponovať strediská typu „Všetko pre byt a dom“. Bolo by to na úžitok domácich výrobcov nábytku a predovšetkým spotrebiteľov, ktorí by sa neupierali natoľko k veľtrhu, čo sa koná raz za rok. Ten by mal byť predsa len viac pre obchodných partnerov. Otázka zrejme znie skôr tak, či sa niekto ujme iniciatívy. Príklad výrobcov kozmetiky a drogériového tovaru, ktorí vytvorili akciovú spoločnosť na predaj (nielen) svojich výrobkov a s pomocou zahraničného investora budujú svoj obchodný reťazec, je však možné prispôsobiť aj pre nábytok a všetko ostatné, čo patrí k bývaniu.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.