Hospodársky denník
USD47,244 Sk
EUR43,783 Sk
CHF28,394 Sk
CZK1,262 Sk
  Piatok  2.Marca 2001

Najekologickejšia preprava

Kombinovaná doprava stále v plienkach

Železnice SR sa v súčasnosti intenzívne pripravujú na najekologickejší spôsob kombinovanej prepravy tovarov systémom „Ro-La sprevádzaná“, ktorou sa rozumie preprava cestných ťahačov s návesmi, cestných nákladných vozidiel, cestných nákladných vozidiel s prívesmi, ako aj samotných návesov a prívesov po železnici. Systém prepravy cestných súprav Ro-La je v zahraničí označovaný ako Rollende Landstrasse, kde sa preprava nákladných automobilov a cestných súprav uskutočňuje na plošinových vozňoch radu Saadkms, so zníženou podlahou na 410 milimetrov nad temenom koľajnice. Vodiči sprevádzajú vozidlá v ležadlových alebo lôžkových vozňoch. Na našich tratiach sa tento spôsob prepravy realizoval od októbra 1998 do mája 1999 na úseku ŽSR Nové Zámky - Wells (Rakúsko) a späť. Počas 184 jázd vlakov vtedy prepravili 814 kamiónov. Takáto súprava prešla skúšobne aj v úseku Kraľovany - Trstená v októbri 1999. O rok neskoršie kamiónové návesy a ťahače spolu s osádkami prepravovala špeciálna súprava trikrát týždenne na linke Budapešť - Gliwice Kontenerova. Vtedy 52 vlakov prepravilo týždenne 184 ťahačov a 851 návesov. Napriek tomu, že kombinovaná doprava vyhovuje prísnym pravidlám ekológov, ktorí v krajinách EÚ presadzujú, aby sa kamiónová doprava nahradila ekologicky vyhovujúcou vodnou alebo železničnou - kombinovanou dopravou, u nás v rokoch 1996 -1998 predstavovala

len 4,83 %

z cestnej prepravy tovaru. Pritom ŽSR majú vypracované technologické postupy pre prepravy Ro-La sprevádzaná na všetky trate. Sú teda schopné kedykoľvek poskytnúť trasu a zabezpečiť premávku vlaku a uspokojiť požiadavky záujemcov o tento druh prepravy.

V záujme vytvorenia čo najlepších podmienok pre rozvoj kombinovanej dopravy, najmä systému Ro-La sprevádzaná, uzatvorili v januári zmluvné strany - Slovensko ako objednávateľ a Železnice SR ako dodávateľ Zmluvu o podpore prevádzky kombinovanej dopravy v systéme Ro-La sprevádzaná na rok 2001 - 2005. Pri tvorbe zmluvy sa vychádzalo z poznatkov a skúseností s prevádzkou liniek Ro-La v rokoch 1998 - 2000. Rozdiel oproti predchádzajúcej zmluve je v v uplatnení finančnej úhrady dopravných služieb na vybratých železničných tratiach a termináloch, kombinovanej dopravy aj za prepravu mŕtvej váhy samotného návesu a prívesu, pričom v pôvodnej zmluve pola poskytnutá ŽSR finančná úhrada len za prepravu mŕtvej váhy ťahača. V novej zmluve sa kladie veľký dôraz na kvalitu prevádzky kombinovanej dopravy v systéme

Ro-La sprevádzaná,

a preto bol do zmluvy zapracovaný aj nový prvok, dodržiavanie časových limitov. ŽSR sa zmluvne zaviazali dodržiavať stanovený grafikon verejnej dopravy a v prípade jeho prekročenia o viac ako 90 minút má ministerstvo dopravy právo znížiť finančnú úhradu za dopravné služby. Podmienkou poskytnutia finančnej úhrady za výkon dopravných služieb je povinnosť zabezpečiť prepravu uceleným vlakom kombinovanej dopravy.

Najvýraznejší podiel na objeme kombinovanej prepravy v roku 2000 mala prevádzka ucelených vlakov kombinovanej dopravy. V spolupráci s príslušnými železničnými správami a operátormi boli prevádzkové linky ucelených vlakov kombinovanej dopravy v nasledujúcich reláciách:

1. Bratislava Pálenisko - Praha Žižkov - prevádzka vlaku 2x týždenne obojsmerne.

2. Szombathely - Praha Žižkov - prevádzka vlaku 2x týždenne obojsmerne.

3. Budapest Józsefváros - Hamburg/Bremenhaven - prevádzka vlaku 5x týždenne obojsmerne.

Kombinovaná doprava integruje systémové prednosti dopravných odborov, predovšetkým železničnej, cestnej a vodnej dopravy

na princípe

spolupráce účastníkov prepravného reťazca do špecifického dopravného systému. K najpoužívanejším systémom v kombinovanej doprave patria:

- kontajnerový prepravný systém,

- systém prepravy výmenných nadstavieb,

- systém prepravy cestných návesov,

- systém prepráv cestných súprav Ro-La,

- systém ACTS (Abroll Container Transport Systém).

Každá prepravená nákladová jednotka kombinovanej dopravy odľahčí cesty najmenej o jednu jazdu nákladného automobilu. Spotreba energie pri preprave v systémoch kombinovanej dopravy je až o 30 % nižšia ako pri priamej preprave tovaru v diaľkovej cestnej doprave. Pri prepravách na veľké vzdialenosti má kombinovaná preprava všetky predpoklad stať sa bezkonkurenčne najkvalitnejším druhom dopravy aj u nás.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.