Hospodársky denník
USD47,244 Sk
EUR43,783 Sk
CHF28,394 Sk
CZK1,262 Sk
  Piatok  2.Marca 2001

Noviny vo veku internetu

Čo znamená pre vydavateľov novín nástup digitálnych technológií? Majú klasické papierové denníky vôbec nejakú budúcnosť? Budeme ešte za niekoľko rokov chodiť ráno do trafiky?

Rolu výhradného spravodajského média stratili noviny už v prvých desaťročiach 20. storočia, keď sa začalo rozvíjať rozhlasové vysielanie. Nástup televízie znamenal v 50. a 60. rokoch ďalšiu etapu vo vývoji médií, ktorá popri zvuku začala byť ovládaná aj silou obrazu. Triumf audiovizuálnych prostriedkov dovŕšili komunikačné satelity schopné v priebehu niekoľkých minút vysielať reportáže zo všetkých kútov sveta. Svet sa vplyvom týchto technológií začal transformovať v to, čo dnes nazývame „globálnou dedinou“.

Je zrejmé, že mimoriadny rozvoj nových oznamovacích prostriedkov potlačil moc písaného slova. Tento fakt už na začiatku 60. rokov teoreticky vysvetlil kanadský sociológ Marshall McLuhan v knihe Gutenbergova galaxia, kde na základe analýzy komunikačných médií odlíšil spoločnosť písma a modernú informačnú spoločnosť, charakteristickú rozvojom audiovizuálnych médií.

Predpoklad, že zvuk a obraz celkom vytlačia písané slovo, sa však nepotvrdil. Koexistencia mnohých médií viedla nielen k ich konkurencii, ale aj k rôznorodosti, čo v prípade konvenčných novín znamenalo pestrosť a razantný vstup do prostredia celosvetovej siete.

Do mediálneho diania sa popri webových stránkach papierových novín s neobyčajnou životaschopnosťou „vmiešali“ aj noviny a magazíny čisto internetové, ktorých vplyv začal byť čoskoro veľmi výrazný.

Ako prvé na www boli americké The Nando Times, dnes tu nájdete väčšinu denníkov z celého sveta - slovenské nevynímajúc.

Pred dvoma rokmi uskutočnil John C. Merrill profesor na University of Missouri-Columbia, rozsiahly mediálny výskum na tému: ktoré svetové denníky sú najlepšie. Z odpovedí vedúcich osobností svetového obchodu, politiky, školstva, vedy, nových technológií vyšiel takýto výsledok: prvé tri miesta The New York Times, Neue Zürcher Zeitung a The Washington Post. V tesnom závese nasledovali Independent, Le Monde, Asahi Shimbun... Všetky tieto „topdenníky“ majú, samozrejme, veľmi kvalitné webové stránky.

Prepojenie textovej informácie s multimediálnou, ktorá sa bude čím ďalej, tým viac zdokonaľovať, kombinuje možnosti a výhody rôznych médií.

(mb)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.