CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude polooblačno až oblačno a ojedinele zrážky. Zrána v údoliach ojedinele hmla. Popoludní od juhu pribúdanie oblačnosti. Najvyššia denná teplota 4 až 8, na severe miestami okolo 2 stupne. Slabý premenlivý vietor, popoludní juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -1 stupeň. V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia občasný dážď alebo dážď so snehom, ktorý bude lokálne namŕzať, na horách postupne od stredných polôh sneženie. Nočná teplota -1 až -5, v dolinách a kotlinách okolo -7 stupňov, denná teplota 1 až 5 stupňov. V nedeľu premenlivá veľká oblačnosť a miestami prehánky, od stredných polôh snehové. Nočná teplota 2 až -2 stupne, v údoliach aj chladnejšie. Denná teplota 2 až 6, na severe miestami okolo 0 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.32 a zapadne o 17.36 hod. Amsterdam | dážď | 4 |
Atény | polooblačno | 16 |
Belehrad | oblačno | 6 |
Berlín | oblačno | 3 |
Bratislava | oblačno | 5 |
Brusel | dážď | 4 |
Budapešť | oblačno | 6 |
Bukurešť | polooblačno | 3 |
Frankfurt | oblačno | 4 |
Helsinki | sneženie | -4 |
Istanbul | oblačno | 4 |
Kodaň | oblačno | 1 |
Lisabon | oblačno | 13 |
Londýn | oblačno | 5 |
Madrid | dážď | 8 |
Miláno | dážď | 4 |
Moskva | sneženie | -6 |
Oslo | oblačno | -11 |
Paríž | dážď | 4 |
Praha | oblačno | 2 |
Rím | dážď | 12 |
Sofia | polooblačno | 2 |
Štokholm | sneženie | -7 |
Varšava | oblačno | 2 |
Viedeň | oblačno | 5 |
Záhreb | dážď | 4 |
Ženeva | oblačno | 5 |
|
|
|