Hospodársky denník
USD48,613 Sk
EUR43,72 Sk
CHF28,484 Sk
CZK1,264 Sk
  Utorok  20.Marca 2001

Zvýšenie prešlo na reparáte

Komentuje Ladislav Kulik

Čo neprešlo mestským parlamentom v Košiciach pred mesiacom, to poslanci odhlasovali minulý týždeň na mimoriadnej schôdzi mestského zastupiteľstva na základe doplňujúcej dôvodovej správy podľa výsledkov diskusie z predchádzajúceho zasadnutia vypracovanej Dopravným podnikom mesta Košíc (DPMK). Cestovné v tamojšej mestskej hromadnej doprave teda bude od 1. apríla drahšie, čo znamená, že sa cena jednorazového cestovného lístka zvýši z doterajších 10 na 12 Sk a aj držitelia mesačných časových lístkov zaplatia namiesto 350 Sk už 390 Sk. Tomuto kroku zrejme nepomôže ani napadnutie hlasovania poslancami KDH, ktorí sa odvolávali na jeho neregulárnosť, pretože primátor mesta Zdenko Trebuľa doteraz odvrátil všetky podozrenia súvisiace s manipuláciou s hlasovacou kartou jedného z poslancov, ktorý počas hlasovania údajne v sále nebol. Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva DPMK Igor Reiprich zvýšenie cestovného odôvodňuje tým, že i napriek všetkým racionalizačným snahám, ktoré zamestnanci podniku vyvinuli v snahe ušetriť, museli na nákup nafty so zvyšujúcou sa jej cenou vydať o desiatky miliónov Sk viac než rátali. Iba nedávne zvýšenie ceny nafty o 80 halierov za liter zaťaží pokladnicu dopravákov pri ročnej spotrebe 4,4 mil. litrov asi o 3,5 mil. Sk. V tomto roku ďalej treba rátať so zvýšenými cenami elektrickej energie o 12 %, plynu, vody, stočného, poplatkov za súdne pojednávanie s čiernymi pasažiermi, zákonným poistením za trolejbusy a autobusy, čo upraví rozpočet DPMK na strane výdavkov o viac ako 23 miliónov Sk smerom hore, a túto sumu bude treba odniekiaľ vziať.

Filozofiou DPMK, ako jedného zo subjektov na trhu s mestskou dopravou, je teda nasledujúca: ak dal štát na tento rok o 12 mil. Sk viac na dopravu ako vlani, ak dá mesto, ktoré od podniku objednáva prepravu jeho obyvateľov, o 10 mil. Sk viac ako v roku 1999, potom sú na ťahu aj cestujúci, od ktorých sa vyberie na cestovnom tá najväčšia suma – viac ako 25 mil. Sk. Súčet týchto súm by zhruba pokrylo zvýšenie výdavkov do 60 miliónov korún. Ak mesto chce mať dobrú dopravu, musí si ju objednať a následne za ňu svoj diel aj splácať. Cestujúcim ostáva nádej, že sa to stane a dopravný podnik naozaj urobí všetko pre to, aby pasažieri dostali za viac peňazí aj lepšie služby a neustane ani v hľadaní ďalších možností vnútri organizácie vrátane vlastných výkonov a rozumného hospodárenia so zverenými prostriedkami na zlepšenie podmienok v preprave.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.