Hospodársky denník
USD48,613 Sk
EUR43,72 Sk
CHF28,484 Sk
CZK1,264 Sk
  Utorok  20.Marca 2001

Víno sa ťažko presadí aj doma

Budeme konečne investovať do spustnutých vinohradov?

Vinohradnícka spoločnosť Modra je akciová spoločnosť obhospodarujúca 700 hektárov viníc v regióne Modra, Galanta a Hubice. Vznikla za účelom výroby slovenských odrodových vín. Nie je zvláštnosťou, že k spoločnosti patrí aj výskumná šľachtiteľská stanica v Šenkviciach, kde sa pracuje na domestikovaní svetových a domácich odrôd na naše poveternostné a pôdne podmienky. Tu vznikajú nové druhy odrôd, ku ktorým patrí aj Devín. V súčasnosti sa pripravuje niekoľko ďalších odrôd, ktoré budú zaradené do katalógu uznávaných odrôd. Vinohradníctvo na Slovensku upadalo štyridsať rokov, ale za posledných desať sa tento úpadok ešte viac prehĺbil. Snahy minulých období vedené potrebou zlepšenia podmienok na používanie veľkých mechanizmov vo vinohradníctve sa ukázal byť nevyhovujúcim. Vinič má

nižšiu úrodnosť

a nižšiu kvalitu, stratil sa prehľad o kondičnom stave vinohradov. Súčasne prebieha ich zhodnotenie - komasácia, na základe výsledkov ktorej by malo ministerstvo pôdohospodárstva prijať účinné opatrenia tak, aby bolo podporené pestovanie uznávaných odrôd, z ktorých vína by si našli cestu i na zahraničné trhy. Presadiť sa s domácim vínom je problémom aj na domácej pôde. Silnou konkurenciou je „domáca“ výroba a nesledovaný predaj takýchto vín, ale aj dovoz menej kvalitných vín zo zahraničia, ktoré v mnohých prípadoch nemožno označiť ako odrodové. „Mnohé z vín na domácom čiernom trhu ani

nevideli hrozno,

ale sú vyrábané z muštov, prípadne pridávaním extraktov, cukru, kyseliny vínnej atď. Ich predaj sa nesleduje, nepodlieha kontrole a štát prichádza o veľkú sumu neodvedených daní,“ konštatuje Ing. Mária Gážiová, obchodná riaditeľka Vinohradníckej spoločnosti Modra. V Rakúsku sa takýto predaj sleduje a je na neho vyhlásená nulová sadzba DPH. U nás však „čierny“ obchod s vínom spôsobuje problémy tým, ktorí to s vinohradníctvom a vinárstvom myslia skutočne vážne. Riešiť „sivú ekonomiku“ nepomôže ani zrušenie spotrebnej dane, ktorú by mal nahradiť príspevok do fondu na rozvoj vinohradníctva a vinárstva.

Slovenské vinárstvo je schopné nasýtiť domáci trh kvantitatívne i kvalitatívne. Aj keď kvalita vín závisí od kvality vstupných surovín. Minulý rok bol však veľmi dobrý, hrozno malo vysokú cukornatosť a kvalitu. Spotrebiteľ je však málo informovaný o víne, preto Vinohradnícka spoločnosť Modra využila možnosť spolupráce s novozaloženým Klubom somelierov pri Zväze hotelov a reštaurácií SR. Jeho činnosť koordinuje Ing. Juraj Karlík z penziónu Tilia v Leviciach a aj vďaka nemu by mala vzrásť úroveň slovenského somelierstva a rozšíriť

sortiment vín

v ponuke reštaurácií. Klub somielierov má totiž na starosti uvádzanie nových odrodových vín, ktoré nie sú bežne prístupné v obchodných sieťach. Sú to vína, ktorých odrody takmer zanikli, alebo sa vyrábajú len v malých kapacitných množstvách. Vinohradnícka spoločnosť Modra chce byť nápomocná pri školení somelierov, pretože tých „ozajstných“ na Slovensku je toho času skutočne málo. Tí, korí si sami vedú súkromné archívy, budú mať možnosť sa dozvedieť o víne viac.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.