Hospodársky denník
USD48,613 Sk
EUR43,72 Sk
CHF28,484 Sk
CZK1,264 Sk
  Utorok  20.Marca 2001

Právne vzťahy k pozemkom (VII)

Register umožní zápis do katastra nehnuteľností

Uverejňujeme záverečnú časť seriálu, ktorý vysvetľoval vývoj vlastníckych vzťahov k pôde na Slovensku od najstarších známych údajov až po súčasnosť. Predchádzajúce časti sme uverejnili vždy v prílohe Samospráva.

V obnovovaní registra evidencie pozemkov ide o osobitný druh správneho konania, pri ktorom sa aplikujú aj ďalšie zákony (o pozemkových úpravách, katastrálny zákon). Komisiu na obnovu evidencie zriaďuje správny orgán pre každú obec. Sedemčlenná komisia je dočasný, poradný, iniciatívny, organizačný a koordinačný orgán, zriadený v súlade so zákonom, pretože občania majú právo požadovať ochranu svojho majetku. Činnosť komisie nemá rozhodovaciu právomoc, hoci plní niektoré úlohy správneho orgánu, organizačne a materiálne zabezpečuje obec.

Komisia spolupracuje s účastníkmi konania a so štátnymi orgánmi, zabezpečuje a zhromažďuje podklady potrebné na zostavenie registra, doručuje výpisy z návrhu registra účastníkom konania, prijíma námietky, vypracúva stanoviská. Komisia zaniká zápisom registra do katastra nehnuteľností. Konanie začne správny orgán z vlastného podnetu podľa schváleného harmonogramu. Odvtedy majú všetci zainteresovaní

poskytnúť údaje

o pozemkoch v ich využívaní a o právnych vzťahoch k nim. Správny orgán súčasne určí zákonný postup, upraví zmluvné vzťahy a podklady na zostavenie návrhu registra. Návrh registra sa skladá z mapovej a písomnej časti. Správny orgán uverejní návrh registra na tridsať dní na zvyčajnom mieste v obci s poučením o možnosti podávať námietky. Po posúdení všetkých dôkazov a okolností predloží správnemu orgánu súhrnné stanovisko na rozhodnutie o námietkach. Správny orgán rozhodne o námietkach, prípadne odkáže v sporných prípadoch vec na konanie pred súdom. Osobitnou formou na usporiadanie vlastníckych vzťahov s uplatnením inštitútu vydržania je konanie podľa ustanovení § 11 a § 12 zákona.

Po rozhodnutí o námietkach správny orgán rozhodnutím schváli register. Rozhodnutie je konečné, a proti nemu nie je prípustný opravný prostriedok.

Register je verejná listina, na základe ktorej katastrálny odbor zapíše údaje do katastra nehnuteľností. Trovy konania, ktoré vznikli správnemu orgánu alebo inému štátnemu orgánu, znášajú tieto orgány. Trovy, ktoré vznikli účastníkovi konania, znáša účastník, ale neplatí správne poplatky. Náklady na zabezpečenie konania sa hradia zo štátneho rozpočtu podľa vládou schváleného harmonogramu z príspevkov účastníkov konania, z príspevkov SPF za nezistených vlastníkov z rozpočtu obce. Každý účastník konania je

povinný zaplatiť

paušálnu sumu 100 Sk. Účastníkom je ten, koho vlastníctvo sa bude zisťovať, ten, čie práva môžu byť konaním dotknuté a eventuálne podá námietku, a každý, kto podá návrh na konanie podľa § 11 a § 12 zákona. Vyberanie príspevkov určuje usmernenie Úradu geodézie, kartografie a katastra a Ministerstva pôdohospodárstva SR z 30. októbra 1998.

Ďalším závažným usmernením uvedených ústredných orgánov je pokyn o zjednotení postupov podľa zákona č. 330/1991 Zb. a zákona č. 180/1995 Z. z. (ZRPS a ROEP). V pokyne sa zdôrazňuje, že podľa registra pôvodného stavu (RPS), registra vlastníckych práv (RVP), zjednodušené registre pôvodného stavu (ZRPS) sa považujú za registre podľa zákona. A keďže ide o rozličné postupy, na zjednocovanie sa určuje tento postup:

V katastrálnych územiach, kde bolo konanie podľa zákona č. 330/1991 Zb. a nebol do registra zahrnutý

celý obvod

katastrálneho územia, vyhotoví sa register obnovenej evidencie pozemkov - ROEP podľa zákona č. 180/1995 Z. z. v platnom znení, v zásade s týmto postupom:

a) predmet konania sa bude aplikovať na celé katastrálne územie,

b) v písomnej časti sa bude aplikovať § 8 ods. l a 2 zákona,

c) grafická časť sa prepracuje na celé katastrálne územie,

d) ustanovenia § 11 a § 12 sa môžu aplikovať na celé katastrálne územie ROEP bez ohľadu na to, či pozemky boli vpísané do listu vlastníctva na základe RVP, ZRPS alebo inak,

e) ak ZRPS nie sú dosiaľ zapísané do katastra nehnuteľností, bude predmetom konania zvyšná časť pozemkov, ale ustanovenia § 11 a § 12 treba v plnom rozsahu aplikovaný.

Uvedeným seriálom sme sledovali zámer prístupným spôsobom prehĺbiť poznanie v usporiadaní vlastníckych vzťahov k pozemkom a pozitívne pôsobiť na riešenie tejto úlohy podľa zámerov vlády vo všetkých katastrálnych územiach. Predpokladom však je aktívny prístup všetkých zúčastnených na zostavovaní registrov, ako aj kvalifikovaná aktivita správnych orgánov, komisií aj zhotoviteľov. Ak sa niekde spoľahnú len na zhotoviteľov s ťažiskom na technický prístup či

zmluvný efekt,

výsledok nemôže byť adekvátny. Zo skúsenosti vyplýva, že nemožno zabudnúť práve na právny obsah usporiadania vlastníckych vzťahov k pozemkom. Ak úloha ustrnie v polohe štatistík o počtoch riešených registrov a nebude sledovať mieru riešenia vlastníckych vzťahov v úrovni 70 – 85 percent, tak odpoveď je zrejmá.

JUDr. Michal Hyben

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.