CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude na severe a východe veľká oblačnosť a početné prehánky, na horách snehové. Inde polooblačno až oblačno a prehánky len miestami. Najvyššia denná teplota 7 až 11 stupňov, v severných okresoch okolo 4 stupňov. Na horách ochladenie, vo výške 1500 m klesne teplota na -7 stupňov. Západný až severozápadný vietor 4 až 8 m/s, na horách 13 až 17 m/s, na hrebeňoch Tatier časom víchrica. V stredu bude oblačno, od západu postupne až zamračené a miestami občasné sneženie. Nočná teplota 1 až -3, v dolinách okolo -5 stupňov. Denná teplota 2 až 6 stupňov, na severe a východe miestami aj chladnejšie. Vo štvrtok prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach sneženie, ktoré cez deň prejde v nížinách do dažďa so snehom alebo dažďa. Nočná teplota 0 až -5, na severe a východe okolo -8 stupňov. Denná teplota 2 až 6, na severe a východe miestami okolo 0 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.54 a zapadne o 18.05 hod. Amsterdam | polooblačno | 4 |
Atény | polojasno | 19 |
Belehrad | oblačno | 11 |
Berlín | oblačno | 0 |
Bratislava | polooblačno | 8 |
Brusel | oblačno | 4 |
Budapešť | polojasno | 9 |
Bukurešť | oblačno | 16 |
Frankfurt | oblačno | 5 |
Helsinki | polojasno | -3 |
Istanbul | oblačno | 19 |
Kodaň | oblačno | 2 |
Lisabon | polooblačno | 16 |
Londýn | oblačno | 7 |
Madrid | polojasno | 14 |
Miláno | oblačno | 14 |
Moskva | oblačno | 3 |
Oslo | jasno | -2 |
Paríž | dážď | 10 |
Praha | oblačno | 5 |
Rím | jasno | 18 |
Sofia | oblačno | 17 |
Štokholm | jasno | 0 |
Varšava | veľká oblačnosť | 1 |
Viedeň | polooblačno | 8 |
Záhreb | dážď | 10 |
Ženeva | prehánky | 10 |
|
|
|