Hospodársky denník
USD48,314 Sk
EUR43,673 Sk
CHF28,492 Sk
CZK1,264 Sk
  Streda  21.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a miestami sneženie, najmä na západnom a strednom Slovensku, ktoré prejde v nížinách do dažďa. Na krajnom severe a východe spočiatku polojasno až oblačno. Najvyššia denná teplota 4 až 8, na severe okolo 2, vo výške 1500 m okolo -4 stupne. Slabý premenlivý, na západe popoludní východný vietor 2 až 5 m/s. Vo štvrtok bude veľká oblačnosť, miestami až zamračené a na mnohých miestach občasné sneženie, v nížinách dážď so snehom alebo dážď. Na severovýchode polooblačno až oblačno. Nočná teplota 0 až -4, v horských dolinách na severe -6 až -10, denná teplota 2 až 6 stupňov, na severe chladnejšie. V piatok bude prevažne veľká oblačnosť a na väčšine územia občasný dážď, na horách sneženie. Nočná teplota 1 až -3, v údoliach, najmä na severe a východe miestami okolo -5, denná teplota 4 až 8, na severe okolo 2 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.52 a zapadne o 18.06 hod.

Amsterdamzamračené 4
Atényjasno19
Belehraddážď15
Berlínpolooblačno1
Bratislavadážď6
Bruselzamračené 4
Budapešťdážď6
Bukurešťoblačno14
Frankfurtdážď4
Helsinkipolooblačno-1
Istanbulzamračené19
Kodaňjasno0
Lisabondážď16
Londýndážď5
Madridzamračené14
Milánooblačno19
Moskvasneženie0
Oslozamračené-1
Paríždážď6
Prahadážď2
Rímpolojasno19
Sofiaoblačno16
Štokholmoblačno1
Varšavasneženie0
Viedeňdážď6
Záhrebdážď13
Ženevadážď10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.