CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a miestami sneženie, najmä na západnom a strednom Slovensku, ktoré prejde v nížinách do dažďa. Na krajnom severe a východe spočiatku polojasno až oblačno. Najvyššia denná teplota 4 až 8, na severe okolo 2, vo výške 1500 m okolo -4 stupne. Slabý premenlivý, na západe popoludní východný vietor 2 až 5 m/s. Vo štvrtok bude veľká oblačnosť, miestami až zamračené a na mnohých miestach občasné sneženie, v nížinách dážď so snehom alebo dážď. Na severovýchode polooblačno až oblačno. Nočná teplota 0 až -4, v horských dolinách na severe -6 až -10, denná teplota 2 až 6 stupňov, na severe chladnejšie. V piatok bude prevažne veľká oblačnosť a na väčšine územia občasný dážď, na horách sneženie. Nočná teplota 1 až -3, v údoliach, najmä na severe a východe miestami okolo -5, denná teplota 4 až 8, na severe okolo 2 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.52 a zapadne o 18.06 hod. Amsterdam | zamračené | 4 |
Atény | jasno | 19 |
Belehrad | dážď | 15 |
Berlín | polooblačno | 1 |
Bratislava | dážď | 6 |
Brusel | zamračené | 4 |
Budapešť | dážď | 6 |
Bukurešť | oblačno | 14 |
Frankfurt | dážď | 4 |
Helsinki | polooblačno | -1 |
Istanbul | zamračené | 19 |
Kodaň | jasno | 0 |
Lisabon | dážď | 16 |
Londýn | dážď | 5 |
Madrid | zamračené | 14 |
Miláno | oblačno | 19 |
Moskva | sneženie | 0 |
Oslo | zamračené | -1 |
Paríž | dážď | 6 |
Praha | dážď | 2 |
Rím | polojasno | 19 |
Sofia | oblačno | 16 |
Štokholm | oblačno | 1 |
Varšava | sneženie | 0 |
Viedeň | dážď | 6 |
Záhreb | dážď | 13 |
Ženeva | dážď | 10 |
|
|
|