CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a miestami dážď, od 1000 m na strednom a východnom Slovensku zrána prechodne aj v nižších polohách sneženie. Neskôr polojasno až oblačno a zrážky už len ojedinele. Najvyššia denná teplota 5 až 9, v nížinách väčšinou okolo 11 stupňov. Teplota vo výške 1500 m okolo 2 stupne. Slabý premenlivý vietor. V piatok bude premenlivá oblačnosť a miestami prehánky, od 1000 m snehové. Nočná teplota 2 až -2 stupne. Denná teplota 5 až 9, na juhozápade okolo 11 stupňov. V sobotu polojasno až oblačno. Nočná teplota 1 až -3, na juhozápade 3 stupne. Denná teplota 9 až 13, na juhozápade okolo 16 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.50 a zapadne o 18.08 hod. Amsterdam | dážď | 9 |
Atény | slnečno | 22 |
Belehrad | dážď | 10 |
Berlín | dážď | 7 |
Bratislava | dážď | 6 |
Brusel | dážď | 9 |
Budapešť | dážď | 9 |
Bukurešť | zamračené | 10 |
Frankfurt | dážď | 11 |
Helsinki | sneženie | -1 |
Istanbul | polojasno | 20 |
Kodaň | zamračené | 2 |
Lisabon | polojasno | 22 |
Londýn | prehánky | 8 |
Madrid | zamračené | 17 |
Miláno | jasno | 22 |
Moskva | polojasno | 3 |
Oslo | jasno | 2 |
Paríž | dážď | 12 |
Praha | dážď | 6 |
Rím | polojasno | 23 |
Sofia | zamračené | 12 |
Štokholm | polojasno | 3 |
Varšava | zamračené | 4 |
Viedeň | dážď | 7 |
Záhreb | dážď | 9 |
Ženeva | prehánky | 10 |
|
|
|