Vplýva internet na celosvetový nárast leteckej dopravy? Čím viac ľudia komunikujú, tým viac sa potrebujú stretávať Masový rozvoj informačných technológií (internet, e-mail, e-business) mal prekvapujúci dosah na leteckú dopravu - počet prepravovaných osôb stále stúpa, aj keby sa na prvý pohľad mohlo zdať, že trend by mal byť opačný, keďže ľudia medzi sebou častejšie, ľahšie a lacnejšie komunikujú. To, že sa podnikatelia, ako aj bežní ľudia spájajú medzi sebou pomocou nových informačných a telekomunikačných technológií, podnietilo ich potrebu viac sa stretávať, ako aj osobne spoznávať, a to nielen vo sfére obchodnej, ale aj mimo nej. Vďaka e-mailu ľudia medzi sebou oveľa intenzívnejšie komunikujú, je preto len otázkou času, kedy kontakty nadviazané napríklad elektronickou poštou vyústia v osobné stretnutia, či už na báze rodinnej, priateľskej alebo komerčnej. V oblasti ekonomiky a obchodu sa jednotlivé rozhodnutia vzhľadom na všeobecne a globálne narastajúcu konkurenciu konajú čoraz rýchlejšie. Obchodné prípady sa urýchľujú a často práve intenzívna komunikácia cez internet vyvolá nutkanie overiť si obchodného partnera osobne. To má nakoniec dosah i na dopravu, a najmä leteckú. Posledné výsledky počtu prepravených osôb za rok 1999 a odhady po dopyte po nových lietadlách v najbližších dvoch desaťročiach len potvrdzujú, že tendencia zvyšovania počtu cestujúcich má trvalý charakter a zdá sa, že korešponduje s masovým rozvojom a používaním internetu. Keďže internet je rovnako prístupný nielen vo veľkomestách, ale prakticky v akejkoľvek aj menšej obci, potrebu leteckej dopravy majú aj ľudia z menších miest či regiónov. To vplýva aj na pozitívny rozvoj relatívne menších, respektíve regionálnych letísk. Príkladom rýchleho rozvoja regionálnej siete leteckej dopravy je i Švédsko. Regionálne letiská, ktoré pôvodne slúžili prevažne pre vojenské lietadlá, sa stále rozširujú a vo väčšej a väčšej miere sa využívajú pre civilné lietadlá. V rámci regionálnej politiky sa tieto letiská nielen rozširujú, ale aj častejšie sa priamo prepájajú na väčšie letecké uzly. Dnes je možné z každého švédskeho regiónu začať leteckú cestu do všetkých svetadielov priamo z najbližšieho regionálneho centra. Takisto cestujúci zo všetkých končín sveta priletia priamo do regiónu a autobusovými alebo taxíkovými expresmi priamo na miesto napríklad obchodného rokovania. Podľa posledných prognóz práve regionálna letecká doprava zaznamená najväčší rozvoj v blízkej budúcnosti. Rozvoj regionálnej leteckej dopravy je v podstate predpokladom pre nárast využitia aj veľkých lietadiel. Internet a jeho využitie sa teda pozitívne prejavuje v celom komplexe leteckej dopravy, od veľkokapacitných lietadiel s ďalekým doletom až po menšie regionálne lietadlá. (mm)
|
Počasie Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a miestami dážď, od 1000 m na strednom a východnom Slovensku zrána prechodne aj v nižších polohách sneženie. Neskôr polojasno až oblačno a zrážky už len ojedinele. Najvyššia denná teplota 5 až 9, v nížinách väčšinou okolo 11 stupňov. Teplota vo výške 1500 m okolo 2 stupne. Slabý premenlivý vietor. V piatok bude premenlivá oblačnosť a miestami prehánky, od 1000 m snehové. Nočná teplota 2 až -2 stupne. Denná teplota 5 až 9, na juhozápade okolo 11 stupňov. V sobotu polojasno až oblačno. Nočná teplota 1 až -3, na juhozápade 3 stupne. Denná teplota 9 až 13, na juhozápade okolo 16 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.50 a zapadne o 18.08 hod. Amsterdam | dážď | 9 |
Atény | slnečno | 22 |
Belehrad | dážď | 10 |
Berlín | dážď | 7 |
Bratislava | dážď | 6 |
Brusel | dážď | 9 |
Budapešť | dážď | 9 |
Bukurešť | zamračené | 10 |
Frankfurt | dážď | 11 |
Helsinki | sneženie | -1 |
Istanbul | polojasno | 20 |
Kodaň | zamračené | 2 |
Lisabon | polojasno | 22 |
Londýn | prehánky | 8 |
Madrid | zamračené | 17 |
Miláno | jasno | 22 |
Moskva | polojasno | 3 |
Oslo | jasno | 2 |
Paríž | dážď | 12 |
Praha | dážď | 6 |
Rím | polojasno | 23 |
Sofia | zamračené | 12 |
Štokholm | polojasno | 3 |
Varšava | zamračené | 4 |
Viedeň | dážď | 7 |
Záhreb | dážď | 9 |
Ženeva | prehánky | 10 |
|
|
|