Hospodársky denník
USD49,011 Sk
EUR43,583 Sk
CHF28,503 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  23.Marca 2001

Parketa vlády, odborov?

Komentuje Zuzana Krútka

Nízka kúpyschopnosť väčšiny obyvateľstva spôsobuje, že ľudia pri nákupoch nevyberajú „dobré a nie drahé“, ale „lacné“ bez ohľadu na kvalitu a trvanlivosť. To „lacné“ v spotrebnom tovare predstavuje v absolútnej väčšine dovoz z krajín, kde pracovná sila má za úlohu vyrábať „čo najviac“ a kde sa obchádzajú často základné požiadavky na zdravotnú bezchybnosť výrobkov. Tým, že národ dáva prednosť importu, pri ktorom sa napríklad odevy dovážajú nie na kusy či tucty, ale na kilá, prakticky podporuje tamojší priemysel. A ide proti sebe, pretože naopak, problémy s odbytom spôsobujú prepúšťanie a neraz aj zatváranie podnikov. Pritom väčšina slovenskej potravinárskej i priemyselnej produkcie má naozaj slušnú úroveň aj ponukami západných firiem na prácu vo mzde. Čiastočne aj úspešným vývozom vlastných produktov na náročné trhy. Preto aktivity odborárov, ktorí sa v záujme zachovania pracovných miezd rozhodli usporadúvať prezentačno-predajné akcie pod heslom Slovenské výrobky = naše pracovné miesta, možno chápať ako osvetu usilujúcu sa nájsť cestu zo začarovaného kruhu. Odborári sa však nemienia rekvalifikovať na organizátorov predajných výstav. Ešte pred dvoma rokmi navrhovali spoluprácu vláde. Keď však okrem avizovanej podpory domácim výrobkom, ktorá odznela od premiéra M. Dzurindu 30. marca 2000, ku konkrétnemu kroku zo strany kabinetu nedošlo, rozhodli sa konať. Vláda síce koná tiež - podľa našich informácií je „projekt podpory kvalitných a konkurencieschopných výrobkov vyrobených na Slovensku“ pripravený na jej rokovanie - no ešte aj po schválení to potrvá niekoľko mesiacov, kým sa skutočne rozbehne.

Chvíľami sa zdá, že na projekt príde rad, až keď nebude koho podporovať, hádam s výnimkou etablovaných zahraničných firiem. Ešteže odborári nezostali osamotení. Bratislavský supermarket Terno a predajne UNO sa zaviazali rozširovať sortiment o potravinárske výrobky nadštandardnej kvality ocenené Zlatou medailou Slovak Gold a prispievať k informovanosti spotrebiteľov o ich vlastnostiach. Pripravuje sa aj podpis zmluvy, v ktorej na seba taký istý záväzok zoberie sieť Carrefour. Pragmatizmus zahraničného reťazca je očividný - sľubuje si, že tie najlepšie zo slovenských výrobkov by mu mali priniesť úspech. Dôležité je však, že nielen jemu. Takže, koho parketou je podpora domácej výroby?

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.