Hospodársky denník
USD49,011 Sk
EUR43,583 Sk
CHF28,503 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  23.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ruda dala prácu

Význam širokorozchodnej trate pre ekonomiku SR

Už na začiatku šesťdesiatych rokov vznikali v Čiernej nad Tisou problémy s prekládkou tovaru. Kapacita prekladiska nestačila na rastúci objem prepráv medzi Československom a ZSSR. V tom čase padlo i rozhodnutie vybudovať v Košiciach hutnícky kombinát. Aby mohol byť plynulo zásobovaný rudou, začala sa stavať nová trať širokého rozchodu z Matoviec do Hanisky pri Košiciach. Výstavbu širokorozchodnej trate schválili začiatkom roku 1964. Jej súčasťou s dĺžkou 88 kilometrov sa stali mnohé pozemné stavby, akými sú výpravné budovy, výhybkárke stanovištia, vozňové a rušňové depo. Dopravu s rudou zabezpečovalo od začiatku fungovania VSŽ, Rušňové depo v Haniske pri Košiciach. Na novej trati začali premávať motorové rušne radu T679.5 , takzvané Sergeje, so súpravami s hmotnosťou 3200 ton. Sergeje boli rušne s dvojtaktnými vznetovými motormi a jazdili aj na iných tratiach u nás. Dá sa povedať, že ich prevádzka sa vyznačovala spoľahlivosťou, ale aj zvýšeným ekologickým zaťažením. Až v 70. rokoch ich na širokorozchodnej nahradili rušne elektrické. Elektrická prevádzka širokého rozchodu sa začala vo februári 1977. Do evidenčného stavu Rušňového depa v Haniske pribudlo 44 elektrických rušňov E469.5 zo Škody Plzeň. Tieto dvojdielne nákladné rušne sú aj v súčasnosti nosnou sériou na tejto trati. Dvojica rušňov je spojená automatickým spriahadlom, každý má len jedno rušňovodičské stanovište a zadné čelá rušňov sú priechodné. Tri takéto dvojice, teda spolu šesť rušňov, ťahajú záťaž až 4200 ton, čo je okolo 40 vozňov naložených rudou. Po tom, čo tieto dlhé vlaky prekonajú stúpanie 17 % cez Slanské pohorie, prichádzajú do Hanisky pri Košiciach, odkiaľ putujú na Centrálne prekladisko rúd, priamo do závodu U. S. Steel Košice (VSŽ). Všetky druhy opráv, od prevádzkového ošetrenia až po Es-opravy na rušňoch 125.8 robia v Haniske pri Košiciach. V tomto roku uplynie už 35 rokov odvtedy, čo otvorilo depo svoje brány a začalo slúžiť pre potreby širokorozchodnej trate. V porovnaní s inými prevádzkami je relatívne mladé, ale ako jediné depo obsluhujúce širokorozchodnú bude mať aj naďalej výnimočné postavenie na ŽSR.

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a miestami, najmä na severe a východe, občasný dážď alebo dážď so snehom - od 800 m sneženie. Ojedinele prechodne polojasno. Najvyššia denná teplota 4 až 9, pri prechodne zmenšenej oblačnosti okolo 11, vo výške 1500 m okolo 0 stupňov. Slabý premenlivý, miestami prechodne severozápadný vietor 3 až 6 m/s.

V sobotu bude prevažne oblačno a miestami prehánky, od asi 800 m snehové. Nočná teplota 2 až -2, na severe lokálne okolo 4 stupne, denná teplota 3 až 7, na juhozápade okolo 9 stupňov. V nedeľu bude polojasno, zrána hmlisto. Cez deň od juhozápadu veľká oblačnosť až zamračené a neskôr občasný dážď, na horách sneženie. Nočná teplota 3 až -1, na severe aj chladnejšie, denná teplota 3 až 7, na juhu a juhozápade okolo 10 stupňov.

Slnko vyjde zajtra o 5.48 a zapadne o 18.09 hod.

Amsterdam

dážď7

Atény

jasno17

Belehrad

oblačno14

Berlín

dážď3

Bratislava

oblačno11

Brusel

dážď7

Budapešť

oblačno10

Bukurešť

dážď9

Frankfurt

dážď10

Helsinki

sneženie-5

Istanbul

oblačno11

Kodaň

oblačno3

Lisabon

polooblačno18

Londýn

dážď10

Madrid

jasno24

Miláno

oblačno21

Moskva

sneženie-4

Oslo

jasno-4

Paríž

dážď15

Praha

dážď9

Rím

jasno24

Sofia

polooblačno10

Štokholm

jasno0

Varšava

oblačno3

Viedeň

dážď10

Záhreb

oblačno15

Ženeva

dážď14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.