Hospodársky denník
USD49,011 Sk
EUR43,583 Sk
CHF28,503 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  23.Marca 2001

Ruda dala prácu

Význam širokorozchodnej trate pre ekonomiku SR

Už na začiatku šesťdesiatych rokov vznikali v Čiernej nad Tisou problémy s prekládkou tovaru. Kapacita prekladiska nestačila na rastúci objem prepráv medzi Československom a ZSSR. V tom čase padlo i rozhodnutie vybudovať v Košiciach hutnícky kombinát. Aby mohol byť plynulo zásobovaný rudou, začala sa stavať nová trať širokého rozchodu z Matoviec do Hanisky pri Košiciach. Výstavbu širokorozchodnej trate schválili začiatkom roku 1964. Jej súčasťou s dĺžkou 88 kilometrov sa stali mnohé pozemné stavby, akými sú výpravné budovy, výhybkárke stanovištia, vozňové a rušňové depo. Dopravu s rudou zabezpečovalo od začiatku fungovania VSŽ, Rušňové depo v Haniske pri Košiciach. Na novej trati začali premávať motorové rušne radu T679.5 , takzvané Sergeje, so súpravami s hmotnosťou 3200 ton. Sergeje boli rušne s dvojtaktnými vznetovými motormi a jazdili aj na iných tratiach u nás. Dá sa povedať, že ich prevádzka sa vyznačovala spoľahlivosťou, ale aj zvýšeným ekologickým zaťažením. Až v 70. rokoch ich na širokorozchodnej nahradili rušne elektrické. Elektrická prevádzka širokého rozchodu sa začala vo februári 1977. Do evidenčného stavu Rušňového depa v Haniske pribudlo 44 elektrických rušňov E469.5 zo Škody Plzeň. Tieto dvojdielne nákladné rušne sú aj v súčasnosti nosnou sériou na tejto trati. Dvojica rušňov je spojená automatickým spriahadlom, každý má len jedno rušňovodičské stanovište a zadné čelá rušňov sú priechodné. Tri takéto dvojice, teda spolu šesť rušňov, ťahajú záťaž až 4200 ton, čo je okolo 40 vozňov naložených rudou. Po tom, čo tieto dlhé vlaky prekonajú stúpanie 17 % cez Slanské pohorie, prichádzajú do Hanisky pri Košiciach, odkiaľ putujú na Centrálne prekladisko rúd, priamo do závodu U. S. Steel Košice (VSŽ). Všetky druhy opráv, od prevádzkového ošetrenia až po Es-opravy na rušňoch 125.8 robia v Haniske pri Košiciach. V tomto roku uplynie už 35 rokov odvtedy, čo otvorilo depo svoje brány a začalo slúžiť pre potreby širokorozchodnej trate. V porovnaní s inými prevádzkami je relatívne mladé, ale ako jediné depo obsluhujúce širokorozchodnú bude mať aj naďalej výnimočné postavenie na ŽSR.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.