Hospodársky denník
USD49,011 Sk
EUR43,583 Sk
CHF28,503 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  23.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Bolestivý železničiarsky prerod

O projekte transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR

V súčasnosti sa na železnici určite najviac hovorí o Projekte transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR. Už 1. júla by malo dôjsť k rozdeleniu ŽSR na dve spoločnosti. Vari všetci železničiari sa pýtajú: Čo nám to prinesie? Aby sme poskytli čo najviac informácií, a to nielen z prostredia ŽSR, slovo dostal štátny tajomník ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Michal Balog.

Prečo je nevyhnutná transformácia ŽSR?

- Osobne zastávam názor, že otázka, či proces transformácie a reštrukturalizácie je, alebo nie je nevyhnutný, nie je prípustná. Nie je to len prejav nejakej svojvôle manažmentu železníc alebo orgánov štátnej správy či otázka prístupového procesu. Už po rozdelení federálnych železníc bol vypracovaný koncept rozvoja železničnej dopravy, ktorý bol výsledkom nielen odborníkov pre oblasť železničnej dopravy, ale aj výstupov renomovaných konzultantských a bankových inštitúcií s cieľom postupne vybudovať aj na Slovensku modernú železnicu zo všetkých stránok. Posledné roky jednoznačne potvrdili, že pozornosť venovaná železniciam zo strany štátu nezodpovedala ich skutočnej váhe v hospodárstve, ale na druhej strane sa tu toleroval aj

vysoko nepružný

a nenáležitý systém angažovanosti manažmentu na riešení bežných problémov a pozdvihnutí úrovne železničnej dopravy. Výsledkom sústavného „hasenia“ problémov železníc formou jednorazových a krátkodobých opatrení je dlhodobá stagnácia v implementačnom procese a hrozivá ekonomická

Je spôsob rozdelenia ŽSR na dve spoločnosti vhodný na podmienky Slovenska?

- Jednoznačnú odpoveď na túto otázku nie je možné v tejto chvíli dať. Proces transformácie a reštrukturalizácie nie je krátkodobý a celý proces bude musieť reagovať na zmeny v systéme, pričom ani zahraničné skúsenosti nepotvrdili jednoznačnosť aplikácie toho-ktorého systému. Pri rozhodovaní o tom, či prijať spôsob odsúhlasený ŽSR a predložený začiatkom roku 2000 ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií, pôsobilo viac skutočností. Právnici na ministerstve považovali v tom čase pôvodný návrh ŽSR za nepriechodný z legislatívnej stránky v NR SR. Už pri prvom rokovaní v transformačnej komisii ministerstva bolo poukázané na vyjadrenia členov legislatívnej rady vlády a ďalších významných inštitúcií o nepriechodnosti navrhovaného spôsobu. Čiže,

projekt sa nerodil

ľahko. Významným impulzom na jeho osvojenie a prijatie boli rokovania v Európskom parlamente o smerniciach pre oblasť železničnej dopravy, ktoré navrhujú nielen účtovné, ale aj fyzické odčlenenie dopravnej cesty od obchodu. Pri posudzovaní prijatia tejto alternatívy sa dôsledne uvažovalo o možnostiach sanovania existujúcich dlhov, ktoré má ŽSR, otázkach podmienok budúcej životaschopnosti oboch spoločností, vytvorenia investorsky zaujímavého prostredia, riešenia majetkových otázok, ako aj celkového legislatívneho riešenia transformácie. Na druhej strane si treba uvedomiť, že ŽSR sú viazané v otázke zmeny majetkovej štruktúry klauzulami v úverových zmluvách. Teda proces tvorby a schvaľovania projektu bolo potrebné koordinovať. Veľmi aktívne sa v celom procese angažovala Európska investičná banka, ktorá vystupuje vo vzťahu k ŽSR ako

najväčší veriteľ

a svoje požiadavky vyplývajúce z tohto vzťahu, deklarované pred vládou SR a verifikované MF SR v príslušných zmluvách, počas celého tohto procesu konzultovali. O súhlasných názoroch na projekt transformácie ŽSR svedčí aj vzájomne potvrdené memorandum a ochota významných finančných inštitúcií podieľať sa na financovaní transformačného procesu.

Ktoré implementačné kroky je nevyhnutné realizovať, aby sa dodržal termín štartu transformácie?

- V súčasnosti je veľmi ťažké povedať, aká je váha toho-ktorého implementačného kroku v celom systéme transformácie a reštrukturalizácie. Väzby a podmienenosť implementačných krokov nedovoľujú niektorým z nich nevenovať pozornosť. Dodržanie termínu štartu a spustenie celého procesu do

fázy delenia

dnešnej unitárnej spoločnosti na dve si vyžaduje bezpodmienečné dodržanie vecného a časového harmonogramu v oblasti legislatívnych noriem až na úroveň schválenia zákona o železničnej spoločnosti a novely zákona o ŽSR, ako aj novely zákona o železniciach na pôde parlamentu. Rovnako dôležité sú aj úlohy v majetkovej oblasti, kde bez ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií odobrených majetkových súpisov prevádzaného majetku spolu so znaleckým ohodnotením nie je možné vykonať potrebné úkony. Tomuto všetkému musí predchádzať dôkladná inventarizácia a súdne ocenenie majetku, čo pri jeho rozsahu nie je jednoduchá záležitosť. To isté platí aj o úlohách pri zostavovaní organizačnej štruktúry budúcich podnikov, pri definovaní zodpovednosti a kompetencií až na koncovú prevádzkovú jednotku. Budú sa musieť vypracovať ekonomické i finančné väzby, desiatky rôznych predpisov a smerníc. Mnoho výkonov si budú v budúcnosti obe spoločnosti vzájomne dodávať, čo tiež vyžaduje vytvoriť si určitý model. Množstvo súčasných, najmä majetkových vzťahov, sa bude musieť vzájomne doriešiť, odovzdať a nadväzne vyrovnať. Čiže v žiadnom prípade nemožno podceniť právne zabezpečenie celého procesu. Bude treba riešiť aj ďalšie subprojekty, napríklad v oblasti zamestnanosti, regionálnych železníc, servisných činností atď. Bude to skutočne ťažký proces.

Aké sú podľa vás riziká tejto doslova bolestivej transformácie?

- Hovoriť o rizikách procesu transformácie, a to neplatí len o transformácii ŽSR, nie je jednoduchá záležitosť. Treba vychádzať zo skutočnosti, že proces nebude prebiehať v uzatvorenom systéme. Odklony od definovaných finančných vzťahov medzi ŽSR a štátom, a to nielen z vecnej stránky, ďalej sú to aj časové horizonty uplatnenia zmien v systémoch regulovaných cien, potom formy oddlženia,

reálna účasť

na investičnom rozvoji atď. To všetko môže spôsobovať odchýlky a potrebu korekcií. Obdobné riziká budú spočívať aj na bedrách železničných podnikov, od ktorých bude vo veľkej miere závisieť úroveň a razancia aplikácie reštrukturalizačných krokov. Treba zabezpečiť, aby manažérske pozície boli obsadené osobami, ktoré budú schopné zabezpečiť vysokú pružnosť a reaktívnosť pri presadzovaní a uplatňovaní jednotlivých krokov celého procesu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR.

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a miestami, najmä na severe a východe, občasný dážď alebo dážď so snehom - od 800 m sneženie. Ojedinele prechodne polojasno. Najvyššia denná teplota 4 až 9, pri prechodne zmenšenej oblačnosti okolo 11, vo výške 1500 m okolo 0 stupňov. Slabý premenlivý, miestami prechodne severozápadný vietor 3 až 6 m/s.

V sobotu bude prevažne oblačno a miestami prehánky, od asi 800 m snehové. Nočná teplota 2 až -2, na severe lokálne okolo 4 stupne, denná teplota 3 až 7, na juhozápade okolo 9 stupňov. V nedeľu bude polojasno, zrána hmlisto. Cez deň od juhozápadu veľká oblačnosť až zamračené a neskôr občasný dážď, na horách sneženie. Nočná teplota 3 až -1, na severe aj chladnejšie, denná teplota 3 až 7, na juhu a juhozápade okolo 10 stupňov.

Slnko vyjde zajtra o 5.48 a zapadne o 18.09 hod.

Amsterdam

dážď7

Atény

jasno17

Belehrad

oblačno14

Berlín

dážď3

Bratislava

oblačno11

Brusel

dážď7

Budapešť

oblačno10

Bukurešť

dážď9

Frankfurt

dážď10

Helsinki

sneženie-5

Istanbul

oblačno11

Kodaň

oblačno3

Lisabon

polooblačno18

Londýn

dážď10

Madrid

jasno24

Miláno

oblačno21

Moskva

sneženie-4

Oslo

jasno-4

Paríž

dážď15

Praha

dážď9

Rím

jasno24

Sofia

polooblačno10

Štokholm

jasno0

Varšava

oblačno3

Viedeň

dážď10

Záhreb

oblačno15

Ženeva

dážď14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.