Hospodársky denník
USD49,011 Sk
EUR43,583 Sk
CHF28,503 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  23.Marca 2001

Má mať podnikateľ dušu?

Existuje azda jediný národ, v ktorom nebolo podľa tradície od dávnych čias výrazne oddelené umelecké od technického, hrubé od jemného, mužské od ženského, silné od slabého, jang od jingu. Tým národom sú Japonci. Komplexnosť je súčasťou japonskej životnej filozofie. Preto vôbec neprekvapí, že prezident spoločnosti Sony vo voľnom čase erudovane diriguje symfonický orchester.

Náš podnikateľ a manažér nemá, bohužiaľ, chuť ani vnútornú výbavu na to, aby umenie hoci len konzumoval. Tento názor zaváňa zahanbovaním, a to patrí k málo účinným technikám prebúdzania ľudského uvedomenia. Je to však použité zámerne na vyjadrenie znepokojujúceho pocitu nad premeškaním potreby osobného rastu u ľudí, ktorí budú mať moc v tomto štáte jedného dňa vo svojich rukách. V seriáli dnes pokračujeme na tému: PODNIKATEĽ A DUŠA.

Prax psychológov špecializujúcich sa na prácu s podnikateľmi a manažérmi potvrdzuje, že fóbia, úzkosť, neodbytné starosti a strach sa objavujú u ľudí, ktorí sa boja naplno rozvinúť svoju osobnosť. V slovenskom podaní to vytvára dojem nezaujímavého, uzavretého človeka, viac či menej uplatňujúceho myšlienkové algoritmy, ktorými bol naprogramovaný. Akoby v jeho vnútri pracoval cenzor, ktorého by znepokojili prejavy komplikovanejšej a bohatšej psychickej činnosti.

Áno, samozrejme, tvorivosť a vzlet vyžadujú odvahu i schopnosť vychádzať z osobnej skúsenosti. Tá môže ísť proti bezpečnému rešpektovaniu autority, môže otriasť niektorými princípmi, ktoré sa slovenský manažér v potu tváre naučil, ktoré však viedli v krajinách, odkiaľ pochádzajú k hlbokým krízam a už dávno vyprovokovali výrazný protitlak. Takýto samostatný manažér by, nedaj bože, mohol zapochybovať a vykríknuť ako ten chlapček v Andersenovej rozprávke: Kráľ je nahý!

Čo skrýva suverénny úsmev? Vylúčený prístup do niektorých oblastí veľkomiest, kde vládne kriminalita, zvýšený pocit ohrozenia, manipulácia so sebavedomím prostredníctvom reklamy... aj taký je náš život. A podnikatelia sami žartujú o očakávaní žalúdočných vredov, infarkte. Ibaže to sú páni podnikatelia s veľkým P. A preto ich ostatní „hltajú“ s nefalšovaným obdivom. Nevidia, čo sa deje za tým sebavedomým úsmevom a dokonalou spoločenskou obratnosťou. Nevidia, čo u svojich klientov vidí psychológ. Je to práve potreba celosti (ktorú oni sami čím ďalej tým viac chápu) ako zdroje potrebnej rovnováhy a novej energie. S tým však nie je moderné chváliť sa na verejnosti. Žiada sa sviežosť, rýchlosť a bezproblémovosť v čomkoľvek. Detaily o raste osobnosti, to je stále niečo, čo si pre udržanie imidžu nechávajú veľkí podnikatelia a manažéri pre seba. Príliš to zaváňa slabosťou, citlivosťou, zraniteľnosťou a rizikom poškodenia prestíže. Osobitne tu, v komunite, kde každý pozná každého.

Našťastie sa dnes stále častejšie stáva, že i podnikatelia a manažéri nájdu odvahu poradiť sa o svojich problémoch s odborníkom.

Pri prvom stretnutí s úspešnými podnikateľmi môže pozorovateľ ľahko nadobudnúť skresľujúci dojem. Všetci vyzerajú na povrchu takí nekomplikovaní, že môžu pripomínať literárnych hrdinov. Plní presvedčenia, že môžu fungovať ako oveľa jednoduchší organizmus ako človek. Ako žralok, napríklad.

Do ordinácie psychológa ich privádzajú celkom konkrétne symptómy práce v strese bez znalosti protistresovej stratégie: napätie, typické, stále sa opakujúce bolesti hlavy, chrbtice, žalúdka, stavy depresie, úzkosti, fóbie, neodbytné starosti, zníženie vitality a výkonu, strata záujmu o prácu, chronická únava. V skutočnosti tieto príznaky znamenajú niečo oveľa významnejšie. Volanie organizmu po otvorení prenikavejšej, intenzívnejšej vnútornej skúsenosti.

Ako bolo povedané, priznanie väčšej šírky a komplikovanosti vlastnej osobnosti, možno považovať za príznak dysfunkcie a slabosti, ktorý by mohol znížiť ich výkon a pripraviť ich o postavenie a úspech.

Je svojím spôsobom hrozné, že tu je akýsi vnútený vnútorný imperatív nerozvíjať sa, nepýtať sa, nemať pochybnosti, poprieť sám seba. Deformácia, ktorá nevyhnutne vedie k neschopnosti dlhodobej perspektívy v podnikaní a k neschopnosti brať do úvahy sociálne a demokratické princípy, ktoré sú podmienkou adaptability a rovnováhy spoločnosti.

Staré heslo podnikateľov Žiť a nechať žiť sa pre niekoho vytratilo nielen z podnikania.

Miera bezohľadného drancovania zdrojov vrátane ľudských sa u nás v poslednom čase zvýšila. Úspešní podnikatelia pracujúci s hrdosťou v oku aj štrnásť hodín denne, šesť dní v týždni, sú práve tým bezohľadne drancovaným zdrojom. Pravda, ani si to neuvedomujú, pretože sú rafinovane, napríklad aj reklamou, vedení k tomu, že prepracovanie je veľmi módne (Čokoládové tyčinky pre deň, ktorý má dvadsaťpäť hodín - vraví text a obraz ukazuje práve týchto úspešných a zručných v typickej akcii). Toto „vykorisťovanie“ organizmu prináša niečo, pre čo v slovenčine zatiaľ ani nemáme vhodný pojem: burning out - vyhorenie - a, samozrejme, veľmi často náhrady: alkohol, povrchné vzťahy, vzrušenie z konzumácie a vlastníctva symbolov moci, sklony k arogancii k podriadeným. Čokoľvek, čo môže zastúpiť alebo otupiť vyššie potreby, ktoré existujú rovnako objektívne ako hlad a dýchanie, ibaže sú obchádzané.

Takže, nezabudnite, vážení a úspešní... citlivosť a pochybnosti nie sú prejavom slabosti a neúspechu.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.