Hospodársky denník
USD49,011 Sk
EUR43,583 Sk
CHF28,503 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  23.Marca 2001

Milióny na vedu a výskum

Výsledky vývoja a výskumu v najrozličnejších oblastiach v súčasnosti zaujímajú čoraz väčšie množstvo ľudí. Záujem sa však zvyšuje najmä vtedy, ak nás začnú trápiť zdravotné problémy a vtedy hľadáme čo najobsažnejšie informácie o výsledkoch vedeckých výskumov a produkcie účinných liekov. Lídrom na slovenskom trhu v oblasti hormonálnej antikoncepcie a hormonálnej substitučnej liečby je farmaceutická spoločnosť Schering AG. Za obdobie svojej existencie ponúkla užívateľom rad najmodernejších produktov. Jej generálny riaditeľ pre Slovensko PharmDr. Ján Mazag v tejto súvislosti poznamenáva, že na vedu a výskum vynakladá spoločnosť čoraz viac a viac prostriedkov. „Farmaceutická spoločnosť Schering AG, ktorá zamestnáva vyše 22-tisíc zamestnancov na celom svete a má zastúpenie vo všetkých štátoch Európy, USA, Latinskej Amerike, Kanade, Japonsku a v Ázii, venuje mimoriadnu pozornosť práve výskumu a vývoju nových produktov. Sme výrobcom výhradne originálnych liekov a suma putujúca každoročne práve do sféry vedeckého výskumu sa pohybuje okolo 684 miliónov euro, čo predstavuje takmer 19 percent príjmov z predaja!“ Uviesť do života nový, účinný a kvalitný liek predstavuje nielen prácu špičkových vedcov, ale znamená i nemalé finančné požiadavky. Ak by sme mali byť konkrétni - vývoj jedného lieku stojí asi 500 - 800 miliónov dolárov. Pokiaľ ide o záujem zo strany užívateliek, uvádza PharmDr. Mazag zopár čísel.

„V Nemecku užíva hormonálnu antikoncepciu asi 40 percent žien, v Česku asi 30 percent a na Slovensku sa toto číslo pohybuje okolo 13 percent. Na Slovensku je milión dvestotisíc žien vo fertilnom veku a z tohto počtu užije denne antikoncepčnú tabletku 162-tisíc žien, ktoré si už v súčasnosti majú možnosť vyberať z pomerne širokej ponuky. Jedným z pilierov politiky našej spoločnosti sú od jej samotného vzniku práve informácie, o čom svedčí i fakt, že práve spoločnosť Schering AG prišla v roku 1961 na trh s prvou antikoncepčnou pilulkou v Európe.“

Vývoj nového produktu je veľmi drahá záležitosť, čo sa, samozrejme, musí odraziť i na cene lieku. Ako poznamenáva PharmDr. Ján Mazag, „je prirodzené, že záujem o modernejšie a drahšie preparáty je vyšší v ekonomicky silnejších oblastiach Slovenska. Nedávno sme uviedli na trh mimoriadne zaujímavý intrauterinný antikoncepčný prípravok, tzv. antikoncepciu 21. storočia, ktorý je finančne náročnejší, ale ponúka mnohé výhody a je účinný päť rokov, a potom je možné ho aplikovať znovu. Zaujímavé je, že z obavy z nezáujmu a nedostupnosti pre mnohé užívateľky, s ktorými sme sa stretli v niektorých lekárňach práve v ekonomicky labilnejších oblastiach Slovenska, sa nepotvrdili. Z toho usudzujeme, že stále narastá záujem užívateliek investovať do svojho zdravia, vzrastá hlad po informáciách o novinkách v oblasti medicíny.

Ernst Schering založil svoju „Zelenú lekáreň“ v roku 1851 a od svojich začiatkov sa venoval výrobe a dispenzarizácii liekov, výrobe chemikálií pre kozmetický, textilný a fotografický priemysel. Postupne sa firma rozrastala a pôsobila v oblasti liečiv, ochrany rastlín v poľnohospodárstve, galvanotechnike a v chémii. Dnes je čisto farmaceutickou spoločnosťou a sféry jej pôsobenia možno rozdeliť do niekoľkých skupín. „Aktivity spoločnosti možno rozdeliť do niekoľkých hlavných sfér: kontrola plodnosti a endokrinológia, terapeutiká alebo výskum a výroba preparátov na liečbu onkologických ochorení a roztrúsenej sklerózy a v neposlednom rade pôsobíme vo sfére kontrastných látok využívaných na rádiodiagnostických oddeleniach (diagnostické preparáty, ktoré umožňujú zobrazovať mäkké tkanivá, cievy). Pred vyše 5 rokmi stanovila firma Schering AG svoju orientáciu aj na produkty vyrábané tzv. biotechnologickou metódou (ide o tzv. interferóny). Centrom výskumu v tejto sfére sa stali Spojené štáty americké. Odtiaľ vyšla aj účinná látka - beta-interferón. Liek s obsahom tejto účinnej látky zastavuje progresiu ochorenia sklerózy multiplex vo viacerých jej štádiách.“

Pobočka spoločnosti Schering AG v SR vznikla v roku 1993 a zameriava sa predovšetkým na hormonálne preparáty a na oblasť neurológie, onkológie a kontrastných látok. Filozofiou firmy je byť kvalitným partnerom. Partnerom lekárom a odborníkom (keďže prípravky sú dostupné len na základe lekárskeho predpisu), byť partnerom pacientom a užívateľom a ich potrebám a byť zároveň partnerom ďalším inštitúciám, s ktorými profesionálne prichádza do kontaktu. PharmDr. Mazag dodáva, že aj „keď je liek tovar ako mnohé iné, predsa len pri práci s ním treba brať do úvahy mnohé morálne i etické zretele. Preto i prezentácia jednotlivých produktov a ich pôsobenia by sa nemala odohrávať v rovine nátlaku. Vždy by malo ísť o poskytovanie kvalifikovaných informácií, ktoré musia byť komplexné. Pacient má právo vedieť, čo od ktorého lieku môže očakávať a aký efekt sa ním sleduje. Preto sa riadime v našej práci zásadami presnej a pravdivej informovanosti a edukácie.“

Lenka Strelecká

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.