Hospodársky denník
USD49,011 Sk
EUR43,583 Sk
CHF28,503 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  23.Marca 2001

Oporným stĺpom aktívneho pohybu je hra

Úspech je často symbolom ochoty triumvirátu škola-rodič-sponzor

Súčasťou pozitívneho telesného a duševného rozvoja dieťaťa v predškolskom veku je vytváranie si kladného vzťahu k pravidelnej pohybovej aktivite. Túto tézu sme si nie raz potvrdili priamo „v teréne“, najnovšie v Materskej škole na Bzovíckej ulici č. 6 v bratislavskej Petržalke. Riaditeľka Božena Kováčová, mimochodom, ešte stále aktívna volejbalistka v treťoligovom tíme Priemstavu, vie síce presne definovať úlohy celého kolektívu jedenástich pedagogických pracovníčok na ich škole v duchu citovanej tézy, no radšej používa jasnejšie znejúce formulácie. „V oblasti telesného rozvoja je našou snahou pestovať u detí návyk, že existuje aj niečo iné, než iba povaľovanie sa napríklad pred televíznou obrazovkou. Nazdávam sa, že práve pohybové aktivity, ktoré sa stanú samozrejmosťou už deťom v materskej škole, sú prostriedkom prirodzenej a aktívnej komunikácie aj v rokoch dorastania do žiackeho, dorasteneckého i dospelého veku.“

MDOH katalyzátorom úsilia

V škole na Bzovíckej ulici na týchto cieľoch, zdá sa, systematicky pracujú. Pritom iba využívajú známy fakt, že pohyb je najprirodzenejším prejavom dieťaťa od jeho útleho veku. Má však dieťa vytvorený dostatočný priestor na naplnenie tejto prirodzenej potreby? Otázkou tiež je, či mu v tom nebráni do istej miery zaužívaný ustálený (zastaraný?) rytmus práce v našich školách? „V mojej práci na tému Pohybová aktivita detí predškolského veku som sa s ďalšími spolupracovníkmi dopracovala k zisteniu, že deti v materských školách majú v priemere 2,5 hodiny aktívneho pohybu. Je to žalostne málo, ak uvážime, že podľa iných výskumov by malo byť 5 až 6 hodín dennou normou pohybového šantenia detí.“ Tak to už je poriadny rozdiel, a ten človeku typu riaditeľky Kováčovej veru spať nedal. Ona a jej desať žien sa opreli do „káry“ s poznávacou značkou telesná výchova a na svete bola, okrem iného, Malá detská olympiáda (MDOH). Ako prostriedok k aktivizácii detí, akýsi katalyzátor snaženia sa. Zaangažovali aj okolité MŠ a deti z ôsmich materských škôl hádzali kriketovou loptičkou, plazili sa v tuneli, súťažili v kotúľaní medicinbalov okolo prekážok, absolvovali preteky v trojskoku z miesta, behali nad a pod prekážkami či tiež cez lavičku.

„Oporným stĺpom aktívneho a angažovaného pohybu je hra a takáto skladba rôznych súťaží je dostatočne pestrá pre deti. Súčasne pri pozornom pohľade poskytuje možnosť posúdiť, či dieťa v pohybovej aktivite napreduje alebo iba využíva svoje prirodzené danosti,“ tvrdí B. Kováčová.

Pestrosť ponuky

Potešiteľné a súčasne motivujúce pre pedagogický kolektív na Bzovíckej je, že ich deti sa v MDOH v minulom roku 2000 umiestnili so ziskom 30 bodov jasne na prvej priečke. Druhé miesto si vybojovali deti z Lietavskej (22) a tretie zo Strečnianskej MŠ (19), pričom na štvrtej pozícii skončilo B-družstvo usporiadateľskej školy so ziskom 17 bodov pred ďalšími štyrmi kolektívmi iných MŠ. Dalo by sa namietať, ste organizátori podujatia, viete, na čo máte deti pripraviť... „Neupodozrievajte nás, u detí by niečo také neprešlo. Stratili by radosť, a to nemôžeme riskovať,“ rezolútne namieta domáca riaditeľka a má aj argumenty: „Aby sme dosiahli trvalý záujem detí o telesnú výchovu či o pohybovú aktivitu, pravidelne chodíme plávať a do sauny. V tomto sme našli veľké pochopenie Volejbalového klubu polície v PKO Bratislava. V zime chodíme lyžovať, čo sa stretlo u detí s veľkým záujmom. Telesnú aktivitu spájame aj s inými disciplínami. Zoberieme si kolektív detí na cyklotúru po hrádzi okolo Dunaja. Pri prechode cez cestu využijeme príležitosť na cibrenie dopravnej výchovy, pozorovaním okolia rozvíjame prírodovedu, odhadom množstva určitú počtársku zručnosť.“

Rodičovský vklad

Majú materské školy materiálne podmienky na pravidelnú telesnú výchovu? V základnom rozmere spravidla áno. Ak sa však rozbehne škola ako na Bzovíckej ulici, už majú normy krátky dych. Vtedy prichádza na rad spolupráca so sponzormi (plávanie a saunovanie cez VKP, lyžovanie za asistencie Pedagogickej fakulty UK, budovanie vlastnej malej plavárne s prispením podnikateľskej sféry), no tiež rodičovský vklad. „Chceli sme spestriť náš program o jazdu na trojkolkách, kolieskových korčuliach aj bicykloch, a tak som pred Vianocami oslovila rodičov, aby uvážili možnosť praktického darčeka pre ratolesti kumuláciou prostriedkov a zakúpením spomenutých športových pomôcok. Myšlienka sa ujala a má význam aj nad rámec školy. Neraz totiž vidím, ako práve dieťa donúti mladých rodičov, aby vysadli na bicykle.“

Božena Kováčová sa netají tým, že práve v takýchto okamihoch má pocit zadosťučinenia. Vie, že sa jej za účinnej spolupráce celého kolektívu podarilo splniť čosi, čo možno nazvať spoločenským poslaním.

Merateľná výslednica

Aká je výslednica - pripomeňme, že nepovinného a nenariadeného - úsilia celého kolektívu na Bzovíckej? Podľa B. Kováčovej je takmer merateľná. Už počas MDKO spozorovali, že deti ich školy vo veku štyroch a piatich rokov sú pohybovo vyspelejšie a zručnejšie než niektoré šesťročné zo škôl, kde sa takto zoširoka pohybovou aktivitou nezaoberajú. „Bzovíčatᓠpružnejšie reagovali aj na rôzne situácie, ktoré počas súťaží vznikali. Riaditeľka Kováčová si „odsledovala“ aj to, ako sa ich deti ujali v prvých ročníkoch na základných školách. „Zistenie bolo optimistické, naše deti v oblasti pohybových aktivít sú zreteľne viditeľné. Môžeme oprávnene konštatovať, že od nás odchádzajú primerane zdatné deti pripravené na ďalšie rozvíjanie svojich schopností a zručností. Určite ani jedno naše dieťa nezažije šok z prechodu do iných, povedzme, že náročnejších podmienok v škole či azda aj v špecializovanom športovom klube.“

Neželaná kapitola

Odvážne slová, primerane sebavedomé, opierajúce sa však o celoročnú prácu. Skúsenosti o efektivite čo len povinnej telesnej výchovy z mnohých základných škôl sú menej optimistické, a tak sa ťažko vyhnúť otázke - nastúpia takto pripravené deti do rovnako plynulo rozbehnutého vlaku základnej školy? Neustrnie ich organizmus, pohybová kultúra i zmysel pre „telovýchovno“ v školských telocvičniach trpiacich na dýchavičnosť? Bola by to nepekná kapitola. Pokúsme sa ju nepísať.

Juraj Jursa

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.