Hospodársky denník
USD49,011 Sk
EUR43,583 Sk
CHF28,503 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  23.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a miestami, najmä na severe a východe, občasný dážď alebo dážď so snehom - od 800 m sneženie. Ojedinele prechodne polojasno. Najvyššia denná teplota 4 až 9, pri prechodne zmenšenej oblačnosti okolo 11, vo výške 1500 m okolo 0 stupňov. Slabý premenlivý, miestami prechodne severozápadný vietor 3 až 6 m/s.

V sobotu bude prevažne oblačno a miestami prehánky, od asi 800 m snehové. Nočná teplota 2 až -2, na severe lokálne okolo 4 stupne, denná teplota 3 až 7, na juhozápade okolo 9 stupňov. V nedeľu bude polojasno, zrána hmlisto. Cez deň od juhozápadu veľká oblačnosť až zamračené a neskôr občasný dážď, na horách sneženie. Nočná teplota 3 až -1, na severe aj chladnejšie, denná teplota 3 až 7, na juhu a juhozápade okolo 10 stupňov.

Slnko vyjde zajtra o 5.48 a zapadne o 18.09 hod.

Amsterdam

dážď7

Atény

jasno17

Belehrad

oblačno14

Berlín

dážď3

Bratislava

oblačno11

Brusel

dážď7

Budapešť

oblačno10

Bukurešť

dážď9

Frankfurt

dážď10

Helsinki

sneženie-5

Istanbul

oblačno11

Kodaň

oblačno3

Lisabon

polooblačno18

Londýn

dážď10

Madrid

jasno24

Miláno

oblačno21

Moskva

sneženie-4

Oslo

jasno-4

Paríž

dážď15

Praha

dážď9

Rím

jasno24

Sofia

polooblačno10

Štokholm

jasno0

Varšava

oblačno3

Viedeň

dážď10

Záhreb

oblačno15

Ženeva

dážď14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.