Hospodársky denník
USD49,011 Sk
EUR43,583 Sk
CHF28,503 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  23.Marca 2001

Začal sa tvrdý boj o zákazníkov

V Českej republike čelia malí predajcovia supermarketom

Do takzvanej aliancie sa združujú malí predajcovia v Česku, aby mohli čeliť konkurencii obchodných reťazcov. Malých predajní rapídne ubúda, a tie, čo v českých a moravských mestách ešte ostali, balansujú na hrane existencie, pretože nie sú schopné cenovo konkurovať zahraničným reťazcom. Supermarkety rastú ako huby po daždi a malí obchodníci svoje prežitie vidia vo vlastnom združovaní sa do voľných predajných aliancií. Ich výhodou je nielen spoločný nákup, ale aj propagácia so spoločnými predajnými akciami. Ich členovia sa pozvoľna začínajú už svojimi cenami reťazcom približovať a niektoré dosahujú už širší sortiment tovaru, ako napríklad Discont Plus alebo Penny Market.

Zatiaľ čo ešte pred rokom bolo v Česku evidovaných asi šesť takýchto aliancií, dnes ich Zväz obchodu registruje už 16 a pri pripočítaní všetkých družstiev až 133. Ak sa pozrieme na nepotravinárske odvetvia, treba spomenúť drogériu Teta, Proton Electricity, Okay Brno alebo združenia pri veľkoobchodoch s elektrickými spotrebičmi. Medzi potravinárskymi alianciami nechýba družstvo Šipka z Ostravy, spoločnosť Bala z Olomouca, združujúce už 500 predajní alebo Eso Market z Berouna. Členovia aliancií sú väčšinou malé predajne, ktoré sú umiestnené v mestských centrách, v mestečkách a na dedinách. V prípade, že prijmú ponuku veľkoobchodu alebo nákupnej centrály, začína byť pre ne práca zaujímavejšia a výhodná. Dostávajú tovar za nižšie ceny, centrála za nich vybavuje faktúry a znížia sa im náklady, pretože nemusia hradiť napríklad účtovníctvo. Naproti tomu členovia aliancie musia v rámci predajných akcií poskytovať povinne zľavy na vybraný tovar. Táto skutočnosť im síce nepatrne znižuje výsledky, ale poskytuje im zasa vyšší obrat.

Vedenie Zväzu obchodu predpokladá, že v budúcnosti počet aliancií vzrastie. Podľa prezidentky Zväzu obchodu Heleny Pískovej predstavujú obdobné kooperačné predajné siete malých obchodníkov v zahraničí 30 až 40 percent trhu, zatiaľ čo v Česku malé a stredné predajne vytvárajú 70 percent všetkých tržieb. Nadnárodné obchodné reťazce zaberajú vo svete približne 60 až 70 percent obchodných plôch a len v Česku majú obsadených 35 percent týchto plôch. Existuje predpoklad, že do vstupu Česka do EÚ by sa tento pomer obrátil. Veľké podniky s viac ako 100 zamestnancami budú teraz vytvárať 70 percent obratu a malé a stredné len 30 percent. Ak budú chcieť dovtedy malí tuzemskí predajcovia prežiť, nič iné im nezostáva, len združiť sa do aliancie.

Ivo Skoumal

Brno

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.