CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude spočiatku polojasno, cez deň časom oblačno a miestami prehánky, od 700 m snehové. Najvyššia denná teplota 6 až 11, na severe a miestami na východe okolo 4 stupne. Severozápadný až severný vietor 4 až 8, na juhozápade a na východe miestami okolo 10 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo -6 stupňov. V stredu bude prevažne polojasno, zrána ojedinele hmla. Nočná teplota 1 až -3, v horských dolinách okolo -5, denná teplota 2 až 7 stupňov. Vo štvrtok bude polojasno, časom až oblačno. Ojedinele slabé zrážky. Nočná teplota 0 až -4, na severnom Slovensku okolo -6, najvyššia denná teplota 5 až 10, na severe okolo 3 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.37 a zapadne o 19.16 hod. Amsterdam | oblačno | 3 |
Atény | polooblačno | 20 |
Belehrad | prehánky | 18 |
Berlín | oblačno | 4 |
Bratislava | oblačno | 9 |
Brusel | oblačno | 3 |
Budapešť | oblačno | 11 |
Bukurešť | oblačno | 18 |
Frankfurt | oblačno | 8 |
Helsinki | sneženie | -3 |
Istanbul | polooblačno | 24 |
Kodaň | polojasno | 4 |
Lisabon | polojasno | 16 |
Londýn | prehánky | 9 |
Madrid | slnečno | 17 |
Miláno | prehánky | 18 |
Moskva | oblačno | -2 |
Oslo | zamračené | 3 |
Paríž | oblačno | 9 |
Praha | oblačno | 5 |
Rím | prehánky | 17 |
Sofia | prehánky | 19 |
Štokholm | polojasno | 4 |
Varšava | oblačno | 3 |
Viedeň | oblačno | 10 |
Záhreb | dážď | 18 |
Ženeva | oblačno | 11 |
|
|
|