Hospodársky denník
USD48,6 Sk
EUR43,524 Sk
CHF28,342 Sk
CZK1,275 Sk
  Streda  28.Marca 2001

Dláždená cesta pre víťazov

Internet je výzvou pre generálnych riaditeľov na celom svete

Význam internetu a jeho vplyv na činnosť firiem sa stal najdôležitejšou výzvou pre generálnych riaditeľov (CEO) na celom svete. Vyplýva to z výsledkov štúdie, ktorú uskutočnila globálna poradenská spoločnosť Accenture (pôvodne Andersen Consulting) pôsobiaca v oblasti riadenia a informačných technológií spolu s Conference Board, vedúcou svetovou výskumnou organizáciou s firemným členstvom, ktorej globálnu sieť tvorí vyše 3000 spoločností v 67 krajinách. Štúdia ukazuje, že percento generálnych riaditeľov, ktorí sa obávajú dosahov internetu, vzrástlo od minulého roka viac než dvojnásobne.

Štúdia Výzvy pre generálnych riaditeľov: najvýznamnejšie problémy v oblasti trhu a riadenia v roku 2001 pokrýva názory 506 generálnych riaditeľov zo Severnej Ameriky, z Európy a Ázie, ktorí boli požiadaní, aby zvolili po tri najdôležitejšie výzvy v oblasti trhu a v oblasti riadenia, ktorým budú ich spoločnosti v nadchádzajúcom roku čeliť. Medzi výzvami, ktoré generálni riaditelia označili za najdôležitejšie v oblasti trhu na rok 2001 – Zmeny druhu/úrovne konkurencie (41 % respondentov), Pôsobenie a vplyv internetu (38 %) a Konsolidácia odvetvia (37 %) – nebola v roku 2000 v prvej trojke len odpoveď Pôsobenie a vplyv internetu, pričom táto odpoveď vyskočila z minuloročného ôsmeho miesta na aktuálnu druhú pozíciu.

„Štúdia jednoznačne podčiarkuje význam technológií a internetu pre riadiacich pracovníkov na celom svete,” povedal Richard Cavanagh, prezident a generálny riaditeľ Conference Board. „Internet, ktorý bol ešte pred šiestimi mesiacmi hlavným prísľubom rozvíjajúcich sa ťdot-com spoločnostíŤ a fascináciou pre Wall Street, sa stal praktickou technologickou pákou pre veľké a stredné spoločnosti. Fakt, že obavy generálnych riaditeľov z internetu dramaticky rastú, nie je prekvapením. Toto umiestnenie vychádza zo súčasného vývoja, keď internet zabezpečuje vyššiu transparentnosť tvorby cien, zákazníci požadujú rýchlejšie služby za nižšiu cenu a konkurencia na internete silnie.“

Rast významu internetu spôsobili skôr používatelia informačných technológií ako ich poskytovatelia. Ďalším zo zistení štúdie je fakt, že „pôsobenie a vplyv internetu” považuje v tomto roku za najdôležitejšiu hrozbu menší počet generálnych riaditeľov technologických spoločností v porovnaní s minulým rokom. Štúdia ukázala, že internet uvádzali ako najdôležitejšiu výzvu z oblasti trhu skôr generálni riaditelia obchodných spoločností, podnikov energetiky, podnikov z oblasti zdravotníctva a iných netechnických odvetví. Internet považujú za faktor rozhodujúci o úspešnosti podnikania nielen internetové spoločnosti, ale aj väčšie firmy s objemom predaja vyše 5 mld. USD.

„V súčasnosti sa v oblasti realizácie plného potenciálu digitálnych technológií pri transformácii priemyslu a obchodu nachádzame približne na polceste,” povedal Tom Pike, riadiaci partner spoločnosti Accenture pre oblasť rastu a stratégie. „Vodcovstvo technologických firiem vydláždilo cestu pre inovatívne podnikové modely obchodných spoločností a spoločností služieb. Podobne aj vedenie ťdot-com spoločnostíŤ vytvorilo cestu pre rozsiahly comeback zavedených podnikov. Zatiaľ stojíme len na začiatku efektívnych partnerstiev medzi spoločnosťami a vzťahov so zákazníkmi, ktoré internet umožňuje. Na ceste, ktorá nás čaká, sú určite aj prekážky, avšak tí, ktorí si udržia zameranie na inovatívne využitie nových technológií pri riešení podnikateľských problémov, budú skutočnými víťazmi,” dodal.

Medzi ďalšie kľúčové zistenia prieskumu patria:

V oblasti riadenia je najvýznamnejším problémom lojalita zákazníkov. Až 37 % generálnych riaditeľov ohodnotilo Lojalitu/udržanie zákazníkov ako jednu z troch najvýznamnejších výziev v oblasti riadenia. Lojalita zákazníkov bola v uplynulých dvoch rokoch problémovou oblasťou číslo jeden pre generálnych riaditeľov v USA a v súčasnosti je vážnym problémom v Európe.

Flexibilita a rýchlosť sú ďalšou významnou výzvou. Tesne za lojalitou zákazníkov sa ako ďalší problém v oblasti riadenia umiestnila Rastúca rýchlosť a flexibilita (34 %). Táto oblasť znepokojovala európskych generálnych riaditeľov počas uplynulých dvoch rokov, pričom jej význam v súčasnosti rastie v Severnej Amerike i Japonsku.

Názory generálnych riaditeľov sú výrazne odlišné v rôznych regiónoch. Rozdiely medzi generálnymi riaditeľmi závisia od sídla ústredia ich spoločnosti. Kým výzvou číslo jeden pre severoamerických generálnych riaditeľov je Nedostatok kľúčových schopností, generálnych riaditeľov v Európe najviac trápi Pôsobenie a vplyv internetu. Japonským generálnym riaditeľom pritom naďalej spôsobuje najväčšie obavy Zmena druhu/úrovne konkurencie.

Pretrvávajúce obavy z konsolidácie odvetvia. Rovnako ako v minulom roku, aj teraz sa Konsolidácia odvetvia umiestnila na treťom mieste medzi výzvami v oblasti trhu, ktorým musia generálni riaditelia čeliť. Podľa výsledkov štúdie zaberajú fúzie a akvizície čoraz viac času a úsilia generálnych riaditeľov. Mnoho stredne veľkých firiem uviedlo, že sa dostali mimo priazne investorov a v súčasnosti musia buď odkúpiť iné spoločnosti, alebo „nechať sa kúpiť” inými spoločnosťami, aby sa vyhli marginalizácii vlastnej firmy.

Cenové tlaky aj naďalej problémom. Aj keď Tlak na znižovanie cien už nie je najdôležitejšou výzvou trhu, 33 % generálnych riaditeľov odpovedalo, že je to stále podstatný problém. Celkovo sa tento faktor umiestnil na štvrtom mieste. Cenové tlaky by mohli zosilnieť vzhľadom na rastúce obavy týkajúce sa výrazného ekonomického spomalenia.

Peter Škodný

Accenture

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.