CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude jasno až polojasno, na severovýchode časom oblačno. Najvyššia denná teplota 5 až 10, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 3 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m -3 stupne. Slabý premenlivý, na východe spočiatku severný vietor 3 až 7 m/s. Vo štvrtok v noci malá, cez deň od západu postupne veľká oblačnosť a miestami občasný dážď, od 800 m sneženie. Nočná teplota -1 až -5, v horských dolinách okolo -8 stupňov. Denná teplota 3 až 8 stupňov. V piatok prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach občasný dážď, od 1400 m sneženie. Nočná teplota 1 až -4, na severnom Slovensku okolo -6 stupňov. Denná teplota 5 až 10, na severe okolo 3 stupne.Slnko vyjde zajtra o 6.35 a zapadne o 19.18 hod. Amsterdam | oblačno | 10 |
Atény | polojasno | 18 |
Belehrad | dážď | 10 |
Berlín | jasno | 4 |
Bratislava | polojasno | 7 |
Brusel | oblačno | 6 |
Budapešť | polooblačno | 9 |
Bukurešť | dážď | 9 |
Frankfurt | polojasno | 7 |
Helsinki | oblačno | -1 |
Istanbul | dážď | 12 |
Kodaň | jasno | 4 |
Lisabon | oblačno | 16 |
Londýn | dážď | 10 |
Madrid | zamračené | 16 |
Miláno | dážď | 12 |
Moskva | jasno | -4 |
Oslo | snehové prehánky | -1 |
Paríž | oblačno | 9 |
Praha | oblačno | 4 |
Rím | zamračené | 16 |
Sofia | dážď | 8 |
Štokholm | jasno | 2 |
Varšava | oblačno | 5 |
Viedeň | oblačno | 8 |
Záhreb | dážď | 8 |
Ženeva | dážď | 9 |
|
|
|