Hospodársky denník
USD49,062 Sk
EUR43,599 Sk
CHF28,48 Sk
CZK1,265 Sk
  Štvrtok  29.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude veľká, miestami prechodne zmenšená oblačnosť. Ojedinele slabé zrážky. Najvyššia denná teplota 5 až 10, na Orave, v Liptove, na Spiši a severe východného Slovenska okolo 3 stupňov. Východný až juhovýchodný vietor 3 až 6, na juhozápade 6 až 10, v nárazoch okolo 15 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -2 stupne. V piatok bude veľká, cez deň prechodne zmenšená oblačnosť a miestami najmä na východe občasný dážď, od 1700 m sneženie. Nočná teplota 3 až -1, v horských dolinách miestami okolo -3 stupne. Denná teplota 8 až 12, na severe a severovýchode okolo 5 stupňov. V sobotu bude prevažne oblačno a miestami prehánky, od 1200 m snehové. Nočná teplota 4 až 0, na severnom Slovensku lokálne slabý mráz. Denná teplota väčšinou 6 až 11 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.33 a zapadne o 19.19 hod.

Amsterdamdážď8
Atényoblačno21
Belehradveľká oblačnosť14
Berlíndážď10
Bratislavaveľká oblačnosť9
Bruseldážď8
Budapešťoblačno11
Bukurešťoblačno8
Frankfurtdážď11
Helsinkijasno2
Istanbuloblačno15
Kodaňdážď4
Lisabonjasno15
Londýnprehánky8
Madridpolooblačno16
Milánoveľká oblačnosť12
Moskvaoblačno-3
Oslozamračené0
Parížprehánky9
Prahazamračené7
Rímpolooblačno17
Sofiadážď11
Štokholmjasno6
Varšavaoblačno5
Viedeňzamračené10
Záhreboblačno14
Ženevadážď8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.