Hospodársky denník
USD49,062 Sk
EUR43,599 Sk
CHF28,48 Sk
CZK1,265 Sk
  Štvrtok  29.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Výrobcovia sa tešia


Marketingové štúdie predpovedajú odbyt rádovo 22 000 nových lietadiel do roku 2020 Podľa najnovších prognóz sa na trhu dopravných lietadiel predpokladá enormný nárast dopytu po nových lietadlách, pričom dopyt zasiahne všetky kategórie lietadiel. Tieto prognózy potvrdil aj nedávno skončený medzinárodný veľtrh v anglickom Farneborough, kde leteckí výrobcovia uzavreli kontrakty za desiatky mld. dolárov. Pre ilustráciu, len dvaja najväčší výrobcovia dopravných lietadiel, Boeing a Airbus industrie, ohlásili podpis kontraktov spolu za viac ako 30 mld dolárov! V hre o miliardy však nie sú iba títo dvaja výrobcovia. Ako sa však zdá, z „chutného koláča“ sa ujdú slušné kúsky aj iným, menším výrobcom, ktorí doteraz stáli v tieni „veľkej dvojky“ z amerického Seattle a francúzskeho Toulouse. Do hry sa dostávajú najmä dvaja - brazílsky Embraer a kanadský výrobca dopravných lietadiel Bombardier. Zhoda v počtoch
Prognózy vo viacerých štúdiách sa vzácne zhodujú, čo sa týka počtu lietadiel, ktoré by sa mali v najbližších rokoch predať. V otázke štruktúry typov lietadiel sa však jednotlivé názory značne rozchádzajú. Typickým príkladom je odhad dopytu po nových veľkokapacitných dopravných lietadlách novej generácie, kde napríklad odhad Boeingu predpokladá celkový odbyt veľkokokapacitných lietadiel iba 400 kusov. Konkurenčný Airbus Industrie však zastáva názor, že dopyt trhu po takýchto lietadlách sa bude pohybovať okolo čísla 1500! Ústup z pozícií?
Zaujímavý je aj fakt, že výrobcovia veľkokapacitných lietadiel, Airbus Industrie a Boeing ako keby uvoľňovali trh s menšími dopravnými lietadlami iným výrobcom . Sami sa sústreďujú na lietadlá s kapacitou približne 100 a viac cestujúcich a na novú generáciu veľkokapacitných dopravných lietadiel. Či je ústup z tohto segmentu trhu dobrovoľný alebo aj tu platí známe „kde sa dvaja bijú, tretí...“ ukáže až čas. Štatistické rekordy
Vierohodnosť prognóz o obrovskom dopyte po nových dopravných lietadlách podporujú aj posledné zverejnené štatistiky o počte prepravených osôb. Tie hovoria o absolútnom rekorde v histórii leteckej dopravy. S odvolaním sa na štatistiku firmy BAA bolo v roku 1999 prepravených rekordných - 3 miliardy cestujúcich! Pre zaujímavosť, z tohto počtu pripadá 1,4 miliardy na Severnú Ameriku, 912 miliónov bolo prepravených európskymi spoločnosťami a necelých 500 miliónov v ázijsko-tichomorskej oblasti. (mm)

Počasie

Dnes bude veľká, miestami prechodne zmenšená oblačnosť. Ojedinele slabé zrážky. Najvyššia denná teplota 5 až 10, na Orave, v Liptove, na Spiši a severe východného Slovenska okolo 3 stupňov. Východný až juhovýchodný vietor 3 až 6, na juhozápade 6 až 10, v nárazoch okolo 15 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -2 stupne. V piatok bude veľká, cez deň prechodne zmenšená oblačnosť a miestami najmä na východe občasný dážď, od 1700 m sneženie. Nočná teplota 3 až -1, v horských dolinách miestami okolo -3 stupne. Denná teplota 8 až 12, na severe a severovýchode okolo 5 stupňov. V sobotu bude prevažne oblačno a miestami prehánky, od 1200 m snehové. Nočná teplota 4 až 0, na severnom Slovensku lokálne slabý mráz. Denná teplota väčšinou 6 až 11 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.33 a zapadne o 19.19 hod.

Amsterdamdážď8
Atényoblačno21
Belehradveľká oblačnosť14
Berlíndážď10
Bratislavaveľká oblačnosť9
Bruseldážď8
Budapešťoblačno11
Bukurešťoblačno8
Frankfurtdážď11
Helsinkijasno2
Istanbuloblačno15
Kodaňdážď4
Lisabonjasno15
Londýnprehánky8
Madridpolooblačno16
Milánoveľká oblačnosť12
Moskvaoblačno-3
Oslozamračené0
Parížprehánky9
Prahazamračené7
Rímpolooblačno17
Sofiadážď11
Štokholmjasno6
Varšavaoblačno5
Viedeňzamračené10
Záhreboblačno14
Ženevadážď8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.