|
|||||||||||||||||
Pondelok 5.Marca 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Železnice po novom?Vláda dala zelenú transformácii Českých dráh Vláda schválila plán transformácie železníc, ktorý počíta s tým, že štátna organizácia České dráhy sa rozdelí na dve spoločnosti. Obe by mal aj naďalej ovládať štát. Jedna z nich bude vlastniť koľajnice a stanicu, druhá by mala mať v prevádzke vlaky a vlastnú dopravu. Reforma počíta s tým, že štát železnice oddlží. Návrh príslušného návrhu bude musieť schváliť parlament. Minister dopravy a spojov Miroslav Schling povedal, že návrh transformačného zákona zachová České dráhy ako integrované železnice. Opačný názor zastáva bývalý minister dopravy Martin Říman. Poznamenal, že plán len premaľováva firmu zo štátnej organizácie na štátnu akciovú spoločnosť a ponecháva celú sieť i operátora v jednej osobe. Železnice si od navrhovanej transformácie sľubujú, že by mohli ponúknuť viac komerčných služieb a poskytnúť viac zliav pre cestujúcich. Na druhej strane nie je jasné, na ktorých tratiach by zachovali stratovú dopravu. Podľa hovorkyne Českých dráh M. Rouskové, by malo byť všetko závislé od štátu a množstva objednávok, smerujúcich na jeho adresu. České dráhy v súčasnosti nedokážu odhadnúť, či sa po transformácii znížia i dotácie štátu železnici. Transformácia počíta s tým, že na štátny podnik, ktorému zostane stanica, koľajnice a podobne, prejdú tiež všetky doterajšie dlhy železnice, ktoré predstavujú asi 30 mld. Kč. Program reštrukturalizácie Českých dráh už hľadalo niekoľko vlád od roku 1993, ale neúspešne. Na začiatku sa problém javil ako primerane veľký, pretože po rozdelení štátu bol podnik oddlžený a mohol naštartovať činnosť s čistým štítom. To sa však nestalo a dlhy na železnici začali byť nevyliečiteľnou chorobou. Aj napriek mnohomiliónovým dotáciám bolo hospodárenie stratové. Za minulý rok je strata odhadovaná na 4,838 miliardy v prípade dotácie 6,6 miliardy korún. Dotovaná suma bola za posledné roky najvyššia a treba poznamenať, že najvyššia je i strata. Pesimisti tvrdia, že návrh transformačného zákona na trhovom fungovaní železníc nič nezmení. Návrh počíta s rozdelením majetku medzi zvyškový podnik, ktorý bude vlastniť a spravovať infraštruktúru na akciovú spoločnosť prevádzkujúcu železničnú dopravu a riadiacu prevádzku na koľajniciach, kam by teoreticky mali prístup aj iní dopravcovia. Problém zostáva v tom, že obe spoločnosti budú vzájomne previazané tak finančne, ako aj účtovnícky. Mnohí odborníci tvrdia, že neveria, že by návrh mohol prejsť Poslaneckou snemovňou. Dá sa očakávať, že to budú hlavne pravicoví poslanci, ktorí s ním nebudú súhlasiť. V živej pamäti majú totiž podobný návrh, s ktorým prišiel bývalý minister dopravy a spojov Antonín Peltrám. Vtedy mu ho poslanci odmietli schváliť preto, že neoddeľoval prevádzkovanie železničnej dopravy od správy dopravných ciest. Bez tohto dôsledného oddelenia dvoch činností totiž nejde zistiť, koľko železnice naozaj stoja. Železnice dosiaľ len predkladali účet a žiadali dotácie na pokrytie strát. Odborníci tvrdia, že jediným liekom na uzdravenie stratovej železnice je síce transformácia, ale založená na tom, že vláda donúti železnice fungovať len za peniaze, ktoré je v možnostiach vlády do nej klásť a nebude sa správať ako bezodná studňa, kde miliardové štátne dotácie nenávratne miznú. Niet divu, že si verejnosť o železniciach stále myslí, že sú posledným podnikom v ČR, ktorý nefunguje podľa trhového modelu a kritizujú jej liečbu peniazmi. Ivo Skoumal Brno |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |