Hospodársky denník
USD46,853 Sk
EUR43,843 Sk
CHF28,498 Sk
CZK1,261 Sk
  Pondelok  5.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Železnice po novom?

Vláda dala zelenú transformácii Českých dráh

Vláda schválila plán transformácie železníc, ktorý počíta s tým, že štátna organizácia České dráhy sa rozdelí na dve spoločnosti. Obe by mal aj naďalej ovládať štát. Jedna z nich bude vlastniť koľajnice a stanicu, druhá by mala mať v prevádzke vlaky a vlastnú dopravu. Reforma počíta s tým, že štát železnice oddlží. Návrh príslušného návrhu bude musieť schváliť parlament. Minister dopravy a spojov Miroslav Schling povedal, že návrh transformačného zákona zachová České dráhy ako integrované železnice. Opačný názor zastáva bývalý minister dopravy Martin Říman. Poznamenal, že plán len „premaľováva“ firmu zo štátnej organizácie na štátnu akciovú spoločnosť a ponecháva celú sieť i operátora v jednej osobe. Železnice si od navrhovanej transformácie sľubujú, že by mohli ponúknuť viac komerčných služieb a poskytnúť viac zliav pre cestujúcich. Na druhej strane nie je jasné, na ktorých tratiach by zachovali stratovú dopravu. Podľa hovorkyne Českých dráh M. Rouskové, by malo byť všetko závislé od štátu a množstva objednávok, smerujúcich na jeho adresu. České dráhy v súčasnosti nedokážu odhadnúť, či sa po transformácii znížia i dotácie štátu železnici. Transformácia počíta s tým, že na štátny podnik, ktorému zostane stanica, koľajnice a podobne, prejdú tiež všetky doterajšie dlhy železnice, ktoré predstavujú asi 30 mld. Kč.

Program reštrukturalizácie Českých dráh už hľadalo niekoľko vlád od roku 1993, ale neúspešne. Na začiatku sa problém javil ako primerane veľký, pretože po rozdelení štátu bol podnik oddlžený a mohol naštartovať činnosť s čistým štítom. To sa však nestalo a dlhy na železnici začali byť nevyliečiteľnou chorobou. Aj napriek mnohomiliónovým dotáciám bolo hospodárenie stratové. Za minulý rok je strata odhadovaná na 4,838 miliardy v prípade dotácie 6,6 miliardy korún. Dotovaná suma bola za posledné roky najvyššia a treba poznamenať, že najvyššia je i strata. Pesimisti tvrdia, že návrh transformačného zákona na trhovom fungovaní železníc nič nezmení. Návrh počíta s rozdelením majetku medzi zvyškový podnik, ktorý bude vlastniť a spravovať infraštruktúru na akciovú spoločnosť prevádzkujúcu železničnú dopravu a riadiacu prevádzku na koľajniciach, kam by teoreticky mali prístup aj iní dopravcovia. Problém zostáva v tom, že obe spoločnosti budú vzájomne previazané tak finančne, ako aj účtovnícky. Mnohí odborníci tvrdia, že neveria, že by návrh mohol prejsť Poslaneckou snemovňou. Dá sa očakávať, že to budú hlavne pravicoví poslanci, ktorí s ním nebudú súhlasiť. V živej pamäti majú totiž podobný návrh, s ktorým prišiel bývalý minister dopravy a spojov Antonín Peltrám. Vtedy mu ho poslanci odmietli schváliť preto, že neoddeľoval prevádzkovanie železničnej dopravy od správy dopravných ciest. Bez tohto dôsledného oddelenia dvoch činností totiž nejde zistiť, koľko železnice naozaj stoja. Železnice dosiaľ len predkladali účet a žiadali dotácie na pokrytie strát. Odborníci tvrdia, že jediným liekom na uzdravenie stratovej železnice je síce transformácia, ale založená na tom, že vláda donúti železnice fungovať len za peniaze, ktoré je v možnostiach vlády do nej klásť a nebude sa správať ako bezodná studňa, kde miliardové štátne dotácie nenávratne miznú. Niet divu, že si verejnosť o železniciach stále myslí, že sú posledným podnikom v ČR, ktorý nefunguje podľa trhového modelu a kritizujú jej liečbu peniazmi.

Ivo Skoumal

Brno

Počasie

Predpokladáme, že na väčšine územia sa slabo zintenzívnia zdravotné problémy pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Meteosenzitívne osoby môžu reagovať na prevládajúci typ počasia mierne zvýšeným sklonom k zhoršeniu zdravotného stavu pri niektorých ochoreniach srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho systému, ako aj nervozitou, podráždenosťou a nižšou toleranciou telesnej a duševnej námahy a schopnosťou sústredenia. Zajtra očakávame čiastočný ústup nepriaznivých vplyvov počasia.(zč)

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia dážď, od 1200 m sneženie. Popoludní ubúdanie zrážok a čiastočné zmenšovanie oblačnosti. Najvyššia denná teplota 3 až 8, na juhu miestami okolo 10 stupňov. Severozápadný až severný vietor 2 až 5 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m 1 stupeň. V utorok bude jasno až polojasno, zrána v údoliach ojedinele hmla. Nočná teplota -1 až -5, v dolinách pri utíšení vetra a vyjasnení okolo -7 stupňov, denná teplota 5 až 9 stupňov. V stredu bude jasno až polojasno, ráno v údoliach miestami hmla. Nočná teplota 0 až 5, denná teplota 6 až 10, na juhu miestami okolo 12 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6,24 a zapadne o 17,42 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 1. 3. 2001: Bratislava 98, 31, Sliač 96,25, Košice 97,35, Poprad 91,63, za 2. 3. 2001: Bratislava 98,68, Sliač 96,65, Košice 97,74, Poprad 92,02, za 3. 3. 2001: Bratislava 97,77, Sliač 95,89, Košice 97,01, Poprad 91,39.

Amsterdampolooblačno6
Aténymalá oblačnosť20
Belehraddážď13
Berlínoblačno3
Bratislavadážď7
Bruselpolooblačno7
Budapešťdážď10
Bukurešťpolooblačno16
Frankfurtpolooblačno6
Helsinkioblačno-1
Istanbulpolooblačno17
Kodaňpolooblačno3
Kyjevobčasný dážď4
Lisabonoblačno15
Londýnmalá oblačnosť4
Madridoblačno14
Milánopolooblačno10
Moskvasneženie-3
Osloobčasné sneženie -4
Parížmalá oblačnosť7
Prahaoblačno6
Rímprehánky15
Sofiaoblačno14
Štokholmoblačno-3
Varšavaoblačno4
Viedeňdážď6
Záhrebdážď10
Ženevapolooblačno8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.