Hospodársky denník
USD47,094 Sk
EUR43,849 Sk
CHF28,536 Sk
CZK1,257 Sk
  Utorok  6.Marca 2001

Lokálna ratingová agentúra

Zdá sa, že slovenský kapitálový trh dospel do štádia, keď si začína uvedomovať potrebu dostatočných, presných a najmä objektívnych informácií. Svedčí o tom fakt, že záujem vstúpiť na domáci trh postupne ohlasujú nové subjekty špecializujúce sa na udeľovanie ratingu finančným, ako aj nefinančným inštitúciám. Prvou spoločnosťou, ktorá sa predstavila širokej verejnosti, je Slovenská ratingová agentúra, a. s., (SRA). Podľa slov predstaviteľov tejto spoločnosti je ich ambíciou uviesť na slovenský trh rating ako produkt podporujúci objektivizáciu a štandardizáciu rizík, a to na takej úrovni, ktorá je na západných trhoch bežná. Agentúra nemá na poli udeľovania ratingu subjektom domáceho bankového sektoru snahu konkurovať významným svetovým ratingovým spoločnostiam. Naopak, jej cieľom, ako lokálnej ratingovej agentúry, je zamerať sa najmä na ostatné subjekty finančného trhu, a to napríklad subjekty z poisťovacej oblasti, alebo leasingové a správcovské spoločnosti. Vysoký dôraz kladie SRA na hodnotenie a skúmanie rizík nefinančných subjektov, t. j. priemyselných spoločností a spoločností operujúcich na poli služieb. Objektom záujmu spoločnosti je tiež udeľovanie ratingu mestám a obciam a vypracovanie ratingového ohodnotenia jednotlivých investičných projektov a emisií dlhových a zmenkových nástrojov. V snahe zachovať objektivitu, keďže SRA je čisto domácim subjektom a pôsobí výlučne len na domácom trhu, sa agentúra nebude venovať hodnoteniu makroekonomických rizík Slovenska. Medzi ďalšie ambície SRA patria ciele stať sa mienkotvorným prvkom na ekonomickom poli, byť prvým kontaktom zahraničných investorov v oblasti komplexného posudzovania rizík protistrany, ako aj stať sa nezávislým partnerom v oblasti poskytovania objektívnych analýz účastníkom trhu a transakcií.

Agentúra má čisto slovenské pozadie, jej jedinými akcionármi sú s rovnakým podielom R. Autner, niekdajší štátny tajomník Ministerstva financií SR, a Emil Hubinák, bývalý riaditeľ Slovenských telekomunikácií. Komunikačnú platformu agentúry tvorí akceptačný výbor zložený z interných pracovníkov, ktorých úlohou bude určiť, či vypracovanie ratingového hodnotenia nevyústi do konfliktu záujmov a na základe toho určiť, či danému subjektu, ktorý požiadal o vypracovanie hodnotiacej analýzy, vyhovejú. Konkrétne udelenie stupňa ratingu bude mať na starosti ratingový výbor zložený z externých odborníkov v oblasti auditu, finančných analýz a podobne. Na čele tohto výboru bude stáť bývalý guvernér Národnej banky Slovenska Vladimír Masár.

Ivana Sedliaková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.