|
|||||||||||||||||
Utorok 6.Marca 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytrácajú sa aj majstrovstvá škôlZdravá súťaživosť pomáha študentom k zdokonaľovaniu telesnej zdatnosti Tým, že v školách je mládež vystavená dlhému sedavému spôsobu učenia, že sa postupne stráca tvrdá fyzická práca, ale aj vďaka rôznym iným vplyvom, dochádza k znižovaniu prirodzenej mobilnosti. Naopak, zvyšuje sa percento ochorení (zlé držanie tela, rôzne druhy alergií a podobne). Naša mládež zaostáva v rozvoji zdatnosti, pohybovej aktivity a v myslení. Musíme ju vychovávať k vlastnej zodpovednosti za svoje zdravie. A práve telovýchovné aktivity slúžia na upevnenie zdravia a na lepšie prežívanie vlastného života. Škola a šport Spoločnosť sa má starať o pohybovú aktivitu mladej generácie aj prostredníctvom povinnej telesnej výchovy na školách a jej nadstavbovými zložkami. Ale na školách sa čoraz menej žiakov zúčastňuje na nadstavbovom programe pohybovej prípravy, čoraz viac žiakov je úplne alebo čiastočne oslobodených od povinnej telesnej výchovy. Znižuje sa členská základňa v mnohých odvetviach športu. Na našom gymnáziu sa popri základných tematických celkoch gymnastika, atletika a hry snažíme sprístupniť i plávanie, lyžovanie, korčuľovanie, jazdu na bicykli, na kanoe, pobyt v horách spojený s vysokohorskou turistikou a podobne. Učitelia by sa nemali báť organizovať súťaže v rôznych netradičných športoch a primerane ich sprístupňovať žiakom. Mladý človek, ktorý je dostatočne oboznámený s viacerými druhmi športu, si ľahšie nájde taký, ktorý mu celoživotne zabezpečí pohybovú aktivitu. Na druhej strane až určité kvalitatívne zvládnutie jednotlivých základných prvkov danej aktivity je motivujúcim činiteľom. Na to však treba väčšiu hodinovú dotáciu, čo naráža na financie a vybavenosť škôl. Vplyv tradícií Dôležitým prvkom v motivácii sú vzory úspešných športovcov. Ak v danej oblasti absentujú príklady úspešných športovcov, ak na školách chýbajú nástenky o výsledkoch miestnych športovcov, mládež nemá príklad. Veľmi významnú úlohu hrajú tradície školy a regiónu. Napríklad Svit a basketbal, Osrblie a biatlon, Štrbské pleso a bežky, ale aj ďalšie. Tam, kde tradície chýbajú, kde nie je dostatok obetavých telovýchovných pracovníkov, tam sa neorganizujú súťaže a pomaly upadá telovýchovná aktivita regiónu. Postupne sa vytrácajú majstrovstvá školy v rôznych druhoch športu, nevedú sa rekordy škôl a je slabá propagácia telesnej kultúry. Sila motivácie Pociťujem absenciu bývalého odznaku zdatnosti, ktorý dával možnosť ohodnotiť telesnú zdatnosť a výkonnosť jednotlivcov i skupiny. Navyše ich zaraďoval do viacerých výkonnostných tried (zlatý, strieborný, bronzový odznak zdatnosti). Poradie v triede bolo veľmi motivujúce, boli sme viackrát svedkami, keď sa študenti domáhali zlepšenia si svojho skóre. Riešili sme i problém motivácie najvýkonnejších študentov, ktorým stačí dosiahnuť iba priemerný výkon na dosiahnutie jednotky v danej disciplíne. Podľa súčasného hodnotenia v telesnej výchove dostane každý študent, ktorý dosiahne priemerný výkon alebo lepší ako priemerný výkon v danej triede a disciplíne, známku výborný. Žiakov sme motivovali k vysoko nadpriemerným výsledkom napríklad dvoma jednotkami za danú disciplínu. Normy sa postavili tak, že v triede sa vyskytli často až dva vysoko nadpriemerné výkony. Veľmi motivujúca je aj evidencia výkonov a ich hodnotenia počas celého štúdia. Študenti vyšších ročníkov našej školy radi sledujú svoje výkony od vstupu na školu až po maturitu. Tiež je vhodné dopredu stanoviť normy na hodnotenie a klasifikáciu pre jednotlivé ročníky. Na škole sme spracovali výsledky našich študentov za 5 rokov a určili sme si orientačné hodnotenia v telesnej výchove v jednotlivých ročníkoch. V niektorých disciplínach sme prevzali hodnotenia z celonárodných výskumov. Tieto tabuľky hodnôt sú orientačné, vždy prihliadame k danému somatotypu cvičenca a berieme do úvahy vzťah výkonov vstupu a výstupu v danom tematickom celku. Rozhodujúcim činiteľom v telovýchovnom procese však stále zostáva telovýchovný pracovník, tréner či učiteľ telesnej výchovy. Od nich vo veľkej miere závisí úroveň telovýchovných aktivít na škole a v regiónoch. Dôležitú úlohu hrá materiálne vybavenie škôl. Ak chceme, aby naše deti športovali, musia to mať kde robiť. To znova naráža na financie. Školy dostávajú peniaze v podstate iba na energiu a najzákladnejšie vybavenie. Ak chceme, aby nám mladá generácia nezaostávala v rozvoji telesnej zdatnosti a výkonnosti, musíme: - Venovať viac peňazí na výstavbu a prevádzku telocviční a rôznych športových stánkov a sprístupniť ich mladým ľuďom. - Vytvárať podmienky na prácu zanieteným telovýchovným pracovníkom tam, kde dlhodobo dosahujú dobré výsledky a organizujú pre mládež školské, výkonnostné, celonárodné i medzinárodné súťaže a podujatia. - Udržiavať tradície škôl, regiónov v oblasti telesnej kultúry, v opačnom prípade veľa dobrých akcií a podujatí nenávratne stratíme. - Venovať zvýšenú pozornosť stredoškolským a vysokoškolským súťažiam. - Prostredníctvom učiteľov telesnej výchovy, ale aj ostatných telovýchovných pracovníkov motivovať študentov i verejnosť k pohybovej aktivite a k zodpovednosti za svoje zdravie. Mgr. Ján Číž Gymnázium Piešťany |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |