|
|||||||||||||||||
Streda 7.Marca 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Slovenský trh stále čaká na oživenieLízing osobných automobilov doteraz najrozšírenejší K ultimu prvého polroku 2000 zaznamenal lízingový trh na Slovensku opätovné oživenie, keď v predchádzajúcom roku došlo k miernej stagnácii v tomto finančne atraktívnom odvetví. V priebehu posledných štyroch rokov došlo k markantnejšej aktivizácii tohto sektora, ktoré bolo umocnené príchodom kapitálovo silne vybavených zahraničných subjektov. Podľa údajov Asociácie lízingových spoločností SR sa celkový objem lízingu v nominálnych cenách zvýšil za prvých šesť mesiacov tohto roka o 13,4 %. Ak zohľadníme mieru inflácie v ekonomike, nemôžeme hovoriť o jednoznačnom obrate v minuloročnom trende, no skutočnosťou je, že došlo aspoň k zastaveniu negatívneho vývoja, ktorý na Slovensku dominoval. Stabilné prvenstvo Najdynamickejšie rozvíjajúcim sa segmentom lízingového trhu predstavujú osobné a úžitkové automobily. Na druhej strane však dochádza k slabšiemu využívaniu služieb lízingových spoločností v sektore nehnuteľností, technológií a kancelárskej a výpočtovej techniky. Práve lízing automobilov by mal podporiť v druhom polroku 2000 výraznejší rozvoj lízingového trhu SR. V predchádzajúcom roku došlo podľa údajov Asociácie lízingových spoločností k zníženiu počtu predaných automobilov o takmer 12-tisíc, čo predstavuje takmer 18-percentný pokles na medziročnej báze. Objem lízingových obchodov tak celkovo klesol o 3,3 mld. Sk. Na minuloročnú stagnáciu v tomto segmente lízingu a súčasnú pomalú konsolidáciu malo vplyv niekoľko dôležitých faktorov. Prvým z nich bola novela Zákona o daniach z príjmov č. 286/1992, ktorá markantne zmenila maximálne odpisové limity na nákup a prenájom osobných automobilov. Novela vstúpila do platnosti od 1. 1. 1999. Faktom zostáva, že novela tohto zákona výrazne spomalila rozvoj lízingového predaja osobných automobilov, ale na druhej strane môžeme vidieť aj dlhodobejšie pôsobenie, vzhľadom na budúcu vyššiu efektivitu podnikateľských subjektov, pri nákupe automobilov. Účinnosťou tohto zákona sa zmenil aj prístup jednotlivých podnikateľských subjektov k predmetu lízingu osobných automobilov, keď v porovnaní s minulým obdobím došlo k orientácii na nižšie cenové skupiny osobných automobilov. Pri nákupe motorového osobného vozidla podľa platnosti novely zákona môže spoločnosť odpočítať od daňového základu najviac 450 tis. Sk, pri prenájme bola maximálna výška odpočtu znížená na 550 tis. Sk. Okrem tejto legislatívnej úpravy, ktorá sa najvýznamnejšou mierou podpísala pod minuloročný pokles lízingových zmlúv, nemalý význam malo aj zavedenie dovoznej prirážky. Zavedením tohto nástroja dochádzalo pri dovoze automobilov zo zahraničia k zvýšeniu ich obstarávacej ceny, čo následne predražovalo aj samotný lízing. Aj napriek skutočnosti, že objem predaných automobilov sa k prvému polroku 2000 znížil o 22,5 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, lízingový predaj osobných a úžitkových automobilov zaznamenal takmer 20-percentný nárast. Táto skutočnosť potvrdzuje, že v súčasnosti dochádza k ústupu klasického nákupu tovarov dlhodobej spotreby za hotovosť a pomaly sa začína preferovať nákup prostredníctvom lízingu. Práve táto zmena správania sa spotrebiteľov môže v budúcnosti významne ovplyvniť rozvoj slovenského trhu. Aj nehnuteľnosti Sľubný rozvoj zaznamenávajú aj ostatné segmenty lízingu, ako je lízing technológií a nehnuteľností. Slovenský trh podobne ako v ostatné krajiny strednej a východnej Európy využíva v menšej miere tieto druhy lízingu, no jednoznačne pozitívne smerovanie tohto segmentu je zrejmé. Aj vo vyspelých krajinách západnej Európy sú hlavným ťahúňom lízingového trhu osobné a úžitkové automobily, no v porovnaní s krajinami stredoeurópskeho regiónu je lízing nehnuteľností využívaný vo väčšej miere. Jednotkou v európskom lízingu nehnuteľností je Taliansko, kde tento druh predaja zaznamenal v priebehu minulého roka 30-percentné zvýšenie na medziročnej báze. Lízing výpočtovej a kancelárskej techniky sa pohybuje stále na nízkej úrovni, keď podiel na celkovom objeme lízingu je len 5 %. Dynamiku rozvoja lízingu nehnuteľností by mala podporiť aj nová daňová úprava, ktorá vstúpila do platnosti na začiatku tohto roka. Kľúčovou zmenou oproti minulosti je možnosť zníženia daňového základu použitím zrýchlených lízingových odpisov. Čas odpisovania nehnuteľností sa tak skrátil na 20 rokov oproti predchádzajúcej úprave daňových predpisov, ktorá počítala so 40-ročným obdobím. Optimistické vyhliadky Pozitívny makroekonomický vývoj slovenského hospodárstva v tomto roku by sa mal v najbližšom čase prejaviť aj v zmene reálnych podmienok v mikroekonomickej sfére. S rozvojom ekonomiky sa následne otvára priestor na sľubný rozvoj lízingového trhu. Väčšia orientácia na nákup a prenájom s využitím služieb lízingových spoločností by sa mala prejaviť už v tomto roku. Marcel Tirpák |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |