Hospodársky denník
USD48,204 Sk
EUR43,54 Sk
CHF28,466 Sk
CZK1,258 Sk
  Utorok  10.Apríla 2001

Slováci kupujú na splátky

Lacnejšie typy vyhrávajú u susedov v ČR

Výrobca televíznych prijímačov OVP Orava Trstená, mohol po účtovnom uzatvorení roku 2000 opätovne konštatovať, že má za sebou úspešný rok. Prevádzkový výsledok zabezpečuje ďalší rozvoj firmy, tržby za hodnotené obdobie sa oproti roku 1999 zvýšili o 7,9 % a dosiahli výšku 1 mld. Sk. Televízorov so značkou OVP sa predalo o 20,3 % viac. Hlavnou cieľovou krajinou exportu OVP zostáva Česko, kde sa zvýšil počet predaných televízorov o 17 %, ale vo finančnom vyjadrení sa to výraznejšie neprejavilo. Príčinou je predovšetkým orientácia kupujúcich na prijímače nižšej cenovej skupiny, ale aj tlak zmluvných partnerov na akciové typy výrobkov, kde je výrobca často nútený ísť

s cenami dolu,

aby obstál v tvrdej konkurencii. Na slovenskom trhu pretrvával záujem o televízory s uhlopriečkou obrazovky 55 cm, ktorých má OVP v ponuke veľký počet od najjednoduchších po prijímače 100 Hz technológiou. V porovnaní s rokom 1999 sa však až o 35 % zvýšil predaj prijímačov s uhlopriečkou 70 cm. Zákaznícky najobľúbenejšími boli typy CTV 2137, CTV 218, CTV 256 a CTV 286. Že si Slováci zvykli kupovať na úver, svedčí skutočnosť, že 30 % si spotrebitelia kúpili na splátky. Kapacitné možnosti OVP Orava sú vyššie ako dosiahnutá produkcia. V roku 2000 však bola výroba televízorov značne limitovaná všeobecným nedostatkom obrazoviek. Ten pretrvával najmä v druhej polovici roka a spôsoboval výpadky v pravidelnosti výroby.

Rok 2000 bol pre OVP Orava úspešný aj z hľadiska inovácie sortimentu. Do výroby bol uvedený televízny prijímač s úplne plochou obrazovkou CTV 32WHD2000, ktorý na výstave Elosys v Trenčíne získal ocenenie Elektrotechnický

výrobok roka.

Významnou inováciou je použitie nového, veľmi kvalitného jednočipového integrovaného obvodu firmy Philips. Zatiaľ je tento obvod využívaný v prijímačoch s uhlopriečkou 37, 51 a 55 cm, v tomto roku sa bude zakladať postupne vo všetkých typoch televízorov. Nová súčiastka skvalitňuje vlastnosti televízora a znižuje potrebu viacerých komponentov. Inovované bolo tiež ovládacie menu. Investičné náklady predstavovali 20 mil. Sk. Firma ich využila predovšetkým na nákup nových technológií a budovanie veľkoskladov v Bratislave, Banskej Bystrici a Prešove. Investícia sa firme vypláca, v minulom roku tieto pracoviská predali 40 % z toho, čo OVP umiestnila na slovenský trh.

Stabilizovaný kolektív OVP Orava tvorí 350 pracovníkov. Zamestnanosť chce firma udržať, priemerná mzda za rok 2000 dosiahla výšku 11 002 Sk, kým rok predtým to bolo 10 016 Sk. K 1. 4. 2001 valorizovali mzdy v priemere o 10 %. V tomto roku plánuje OVP Orava zvýšiť produkciu televízorov o 20 %. Ak sa nevyskytnú problémy v nákupe materiálu, rapídne neklesne životná úroveň obyvateľstva a koruna nezaznamená výraznejšie výkyvy, splnenie tohto cieľa je viac ako reálne.

Cecília Matysová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.