Hospodársky denník
USD48,204 Sk
EUR43,54 Sk
CHF28,466 Sk
CZK1,258 Sk
  Utorok  10.Apríla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude oblačno až zamračené a miestami, najmä na strednom a východnom Slovensku, občasný dážď, od 1200 m dážď so snehom alebo sneženie. Najvyššia denná teplota 6 až 10, na severe miestami okolo 2 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 0 stupňov. Slabý vietor. V stredu bude prevažne oblačno a lokálne prehánky, od asi 1300 m sneženie. Na východe veľká oblačnosť s početnejšími zrážkami. Nočná teplota 5 až 1 stupňov, na severozápade miestami slabý mráz. Najvyššia denná teplota 8 až 12, na severe a východe okolo 5 stupňov. Vo štvrtok bude premenlivá, na juhu zmenšená oblačnosť a miestami, najmä v horských oblastiach, prehánky. Nočná teplota väčšinou 4 až 0, denná teplota 8 až 12, na severe okolo 6 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.11 a zapadne o 19.35 hod.

Amsterdamprehánky9
Atényjasno19
Belehraddážď10
Berlíndážď10
Bratislavaoblačno12
Bruseldážď10
Budapešťdážď10
Bukurešťzamračené17
Frankfurtdážď11
Helsinkipolooblačno6
Istanbuldážď16
Kodaňdážď7
Lisabonjasno19
Londýnprehánky12
Madridjasno24
Milánozamračené15
Moskvaoblačno12
Oslodážď6
Paríždážď9
Prahadážď10
Rímoblačno17
Sofiadážď11
Štokholmoblačno10
Varšavadážď7
Viedeňoblačno12
Záhreboblačno12
Ženevadážď10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.