Hospodársky denník
USD48,204 Sk
EUR43,54 Sk
CHF28,466 Sk
CZK1,258 Sk
  Utorok  10.Apríla 2001

Ruské pozície

V súvislosti s práve prebiehajúcim rusko-nemeckým summitom padla na rokovací stôl aj otázka stavu ruskej ekonomiky a názoru, že pri priaznivom stave vývoja by bolo žiaduce splatiť dlhy veriteľom Ruska, z ktorých najväčším je práve Nemecko. Krajina, ktorá v uplynulom roku zažila najlepší výkon ekonomiky za posledných 30 rokov, má stále podľa prezidenta Putina relatívnu ekonomickú stabilitu a jej ďalší vývoj bude v mnohom závisieť od medzinárodného postavenia Ruska vo svete až po aktivitu investorov a priamych zahraničných investícií. Aj preto sme sa rozhodli priniesť v nasledujúcich dňoch podstatné pasáže z Putinovho prejavu k Federálnemu zhromaždeniu RF o stave federácie, ktoré predniesol 3. apríla tohto roku:

„Strategickou úlohou minulého roka bolo upevnenie štátu. Myslím štátu ako všetkých jeho orgánov a všetkých úrovní moci. Bolo očividné, že bez riešenia tejto kľúčovej úlohy nedosiahneme úspech ani v hospodárstve, ani v sociálnej sfére. Vytýčili sme si za cieľ - vybudovanie kvalitne fungujúcej exekutívy zhora dole, dosiahnutie rešpektovania zákonov a účinného systému súdnictva. A tohto cieľa sa nesmieme vzdať. Práve tu spočíva samotný mechanizmus realizácie štátnych rozhodnutí a účinnej ochrany práv našich občanov. V skutočnosti silný štát znamená aj pevnú federáciu. Dnes už môžeme tvrdiť, že obdobie zneistenia štátnosti je za nami. Dezintegrácia štátu, o ktorej sa hovorilo v predchádzajúcom posolstve, je zastavená.

Vzostup investícií

V uplynulom roku sme pripravili a prijali balík federálnych zákonov. Uskutočnili sme reformu Rady federácie. Prvé výsledky priniesla práca prezidentových splnomocnencov vo federálnych okruhoch. Je vytvorená a aktívne pôsobí Štátna rada. Rusko má, konečne, zákonom schválené štátne symboly.

To všetko bolo dosiahnuté na pozadí priaznivej ekonomickej situácie. V roku 2000 preukázalo ruské hospodárstvo tempo rastu, ktoré sme nezaznamenali takmer 30 rokov. V jednotlivých priemyselných odvetviach sa rast zachoval i dnes. Je zaznamenaný vzostup investičnej aktivity. Vzrástli daňové príjmy. Ľudia konečne začali včas dostávať platy a dôchodky.

Avšak vymenované úspechy v žiadnom prípade nemôžeme pokladať za dostačujúce. Sotva sa s nimi môžeme uspokojiť. Ruskí podnikatelia ešte stále váhajú s investovaním do hospodárstva vlastnej krajiny a štátni úradníci stále obmedzujú podnikanie, ťpotláčajúcŤ zdravú iniciatívu a aktivitu.

Stále tu máme vážne riziká - ekonomické a sociálne. Nasvedčujú tomu ruské mestá, ktoré ostali v zime bez tepla a svetla, početné havárie v opotrebovanom bytovom hospodárstve krajiny. Nasvedčujú tomu aj rozsiahle technogénne katastrofy, ktoré nás prenasledovali po celý uplynulý rok. V posledných mesiacoch vzbudzuje znepokojenie zhoršenie niektorých kľúčových ekonomických ukazovateľov - najmä na pozadí nestabilného rozvoja svetovej ekonomiky.

Zatiaľ sme v etape iba relatívnej ekonomickej stability a len na nás záleží, či situáciu zvládneme a zabezpečíme priaznivé podmienky pre vlastný rozvoj a rast životnej úrovne ľudu, alebo túto unikátnu šancu premárnime. Potom rozhodnutie budeme musieť prijať, ale už v iných podmienkach, nepriaznivých pre krajinu.

Deľba právomocí

Už pred rokom bolo jasné, že nevyhnutnou podmienkou úspešných strategických zmien je stabilita vo vzťahoch medzi federálnou a regionálnou úrovňou moci, že nedostatok jasného rozdelenia právomocí, ako aj práceschopného mechanizmu súčinnosti medzi úrovňami moci nám spôsobuje veľké ekonomické a sociálne straty. Konsolidovanú a efektívnu štátnu moc potrebujeme tak na riešenie naliehavých sociálno-ekonomických úloh, ako aj otázok bezpečnosti štátu. Rád by som vymenoval iba niektoré z priorít.

Prvou úlohou je určenie konkrétnych a jasných právomocí centrálnej moci a subjektov federácie v rámci ich spoločných kompetencií, a to rozdelenie kompetencií a právomocí medzi federálnym ústredím a regionálnou úrovňou riadenia pomocou federálnych zákonov, zdôrazňujem, práve federálnych zákonov. Dnes treba minimalizovať toto potenciálne konfliktné pole presným určením toho, kde siaha právomoc federálnych orgánov, a kde subjektov federácie. V opačnom prípade bude táto situácia vyvolávať ďalšie spory a zneužívať sa odporcami línie na upevnenie samotnej federácie.

Druhým cieľom je poriadok v systéme územných štruktúr federálnych orgánov výkonnej moci. Dnes sú finančne a organizačne slabé, opakujú činnosť regionálnych orgánov a zavše nie sú v stave plniť ani kontrolnú funkciu. V najbližších mesiacoch má vláda určiť novelizovaný poriadok vytvárania a činnosti územných orgánov federálnych ministerstiev a rezortov.

Dane a regióny

Napokon tretím cieľom, tiež politického rázu, je poriadok v medzirozpočtových vzťahoch. Jasné rozdelenie zdrojov a daňových príjmov, to je otázka zodpovednosti i účinného plnenia vzájomných záväzkov zo strany rôznych úrovní moci.

V minulom roku sme uskutočnili prerozdelenie daňových príjmov ústredím a regiónmi. Vyvolalo to veľké debaty, ale zmiernilo rozdiely v štartovacích možnostiach regiónov a poskytlo im dodatočné možnosti na ekonomický rozvoj. Okrem toho v praxi už funguje nová metodika prideľovania transferov. V budúcnosti ju však treba zakotviť legislatívne, a teda aj zrevidovať činnosť dnes existujúcich fondov na podporu regiónov. Naliehavo potrebujeme prehľadný mechanizmus vyčleňovania subvencií a transferov z rozpočtu pre regióny.

Jednou z najzávažnejších súčastí rozpočtového systému krajiny sú rozpočty municipálnych útvarov. Práve tu, a predovšetkým na úrovni obcí orgány miestnej samosprávy často plnia funkcie orgánov štátnej správy. V praxi je to tak. Práve tu prebieha boj medzi regionálnymi úradmi a orgánmi samosprávy, medzi primátormi a hlavami regiónov. Väčšinou sú to ťkonflikty rozpočtovŤ, v dôsledku ktorých sa rozpočtové prostriedky na všetkých úrovniach vôbec nevyužívajú účinne a účelovo. Vyvoláva to ekonomickú a politickú nestabilitu v jednotlivých regiónoch Ruska.

A napokon, musíme venovať mimoriadnu pozornosť vysokodotovaným subjektom Ruskej federácie. Vláda má skončiť prípravu príslušných materiálov a predložiť návrhy náležitých legislatívnych aktov, týkajúcich sa postupu zavádzania, v prípade potreby osobitných procedúr finančného riadenia v týchto územných celkoch,“ uviedol v prvej časti svojho vystúpenia ruský prezident V. Putin.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.