|
|||||||||||||||||
Streda 11.Apríla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Investície do vzduchotechnikyČo sa robí pre ochranu zdravia Záujem ochrániť zdravie viedol k schváleniu zákona o ochrane nefajčiarov už pred štyrmi rokmi (1. 7. 1997). Pre zariadenia verejného stravovania v tejto oblasti už existovali legislatívne normy, ako je výnos Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí SSR z roku 1988 o hygienických požiadavkách na zriaďovanie a prevádzku pohostinských prevádzkarní, ako aj vyhláška MH SR č. 125/1995 Z. z. o kategorizácii zariadení spoločného stravovania. Zákon o ochrane nefajčiarov priniesol nové obmedzenia pre fajčiarov, čo nenadchlo prevádzkovateľov gastronomických zariadení. Až 78,8 % sa obávalo, že vplyvom zákazu fajčenia by došlo k zníženiu počtu zákazníkov a len 0,4 % z nich si myslelo, že zákaz fajčenia priláka nových hostí. Keď koncom roku 1999 vznikla na Slovensku iniciatíva Pre pocit pohody, ktorej zakladateľom je Zväz hotelov a reštaurácií SR, Asociácia penziónov a malých ubytovacích zariadení Slovenska a Slovenská spoločnosť pre techniku prostredia, nikto si nemyslel, že investície do vzduchotechniky by mohli vytvoriť dobré predpoklady na zvyšovanie tržieb gastronomických zariadení. Prieskum dokázal, že pri priemernej investícii 132 333 korún do vzduchotechniky došlo k zvýšeniu tržieb z predaja jedál o 14 % a nápojov o 8 %. Návratnosť investícií sa pritom dosiahla za 43 týždňov! Aj keď možnosť fajčenia alebo dlhý otvárací čas nepatrí medzi rozhodujúce faktory návštevnosti gastronomických zariadení, kvalita vzduchu vo vnútri je jedným z tých, ktoré ovplyvňujú rozhodnutie návštevníka už v prvom momente pri vstupe do miestnosti. Aj preto členovia iniciatívy vyhlásili súťaž pre projektantov a dodávateľov vzduchotechniky. Hodnotiť sa bude výkon vetracieho zariadenia z hľadiska hygienických požiadaviek, ekonomického fungovania vetracieho zariadenia a pod. Súťaž potrvá do konca mája . graf Dôvod na zabezpečenie lepšej kvality ovzdušia - snaha poskytovať kvalitné služby 49,9 % - vyhovieť požiadavkám hostí 36,3 % - predchádzať pokutám 16,5 % - zvýšenie obratu 43,5 % Zdroj: GfK Slovakia Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |