Hospodársky denník
USD48,829 Sk
EUR43,438 Sk
CHF28,45 Sk
CZK1,249 Sk
  Štvrtok  12.Apríla 2001

Semafor

Jedným z najbezpečnejších dopravných systémov je určite železnica. Ponúka nielen rozumnú cenu, solídnu rýchlosť, pohodlnosť, ale aj vysokú bezpečnosť. Dokazujú to konečne mnohé štúdie. Napríklad na 100 miliónov osobohodín zomrie na cestách 33 cestujúcich, ale 36,5 cestujúceho zomrie pri nehodách v leteckej doprave a iba dvaja cestujúci zomrú za tento počet hodín v železničnej doprave. Napriek tomu, že vlaky chodia čoraz rýchlejšie EÚ - 160 km/hod., sa v európskych krajinách stále znižuje počet úmrtí na železničnej dráhe.

História ozubníc

Možno obdivujete ľudovo povedané zubačku z Tatranskej Štrby na Štrbské Pleso. Kolískou železníc, a teda aj zubačiek, je Anglicko. Najstaršia zubačka v Európe sa spája s menami Rigi a Riggenbach. Prvé je názov pohoria, v ktorom bola postavená a druhé slovo je meno jej konštruktéra. Len päť rokov po vzniku projektu Marshovej dráhy na Mount Washington v Amerike si dal v roku 1863 patentovať Niklaus Riggenbach svoj systém ozubnice a začal propagovať stavbu horských dráh vo Švajčiarsku.

Nová tvár

Európske železnice vstúpili do tretieho tisícročia s novou energiou. Dopravný systém, ktorý bol pred niekoľkými desaťročiami považovaný za zastaraný, sa v súčasnosti prebúdza k novému životu. To, čo sa zdalo pred pár rokmi doslova nemožným, je dnes vo v krajinách vyspelej Európy každodennou realitou - vlaky s technológiou high-tech, ktoré idú rýchlosťou 300 km za hodinu, tunely pod morským dnom, mnohokilometrové mosty cez morské úžiny a tiež komfort cestovania, ktorý iné dopravné prostriedky okrem vlakov nemôžu cestujúcim poskytnúť. S modernými vlakmi sa mení a prichádza aj nová tvár železničných staníc. Napríklad v Madride neviete, či ste v botanickej záhrade alebo na stanici. V Lipsku neviete, či ste v modernom obchodnom centre, kam radi chodíte, ak niečo potrebujete, alebo na železničnej stanici.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.