Hospodársky denník
USD48,829 Sk
EUR43,438 Sk
CHF28,45 Sk
CZK1,249 Sk
  Štvrtok  12.Apríla 2001

Začať mali od seba

Proti Železničnej spoločnosti

Odborové združenie železničiarov ostro kritizuje schválenie zákona o Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., a s ním súvisiacich zákonov vládou a ich postúpenie NR SR. Podľa podpredsedu OZŽ Petra Rozložníka odborári nevylučujú uplatnenie krokov, ktorými sa budú snažiť o zapracovanie svojich požiadaviek do príslušných návrhov zákonov na parlamentnej úrovni. O ich konkrétnej podobe rozhodne Generálna rada OZŽ. „Škála je široká, od lobingu v NR SR, po rôzne formy štrajku, príbuzné tým, aké v nedávnej minulosti uskutočnili francúzski železničiari alebo zamestnanci londýnskeho metra,“ uviedol P. Rozložník a dodal: „Najväčšou hrozbou pre budúce železničné zložky je zachovanie súčasného modelu ich financovania. Je potrebné, aby štát prehodnotil určovanie výšky ekonomicky oprávnených nákladov, ktoré železniciam vznikajú v dôsledku výkonov vo verejnom záujme a následne ich aj v plnej miere uhrádzal. Požadujeme harmonizáciu podmienok na dopravnom trhu, odstránenie regulácie ceny za používanie železničnej dopravnej cesty. Jej reguláciou vzniká ŽSR podľa nášho názoru ročne strata 1,5 mld. Sk, na čo však vláda pri zostavovaní rozpočtu veľakrát pozabudla. Tretí okruh problému financovania tvorí dotácia štátu na modernizáciu a rozvoj železničnej dopravnej cesty. Tá predstavuje na tento rok 260 mil. Sk, pričom odporúčania Európskej investičnej banky poukazujú na potrebu 4 mld. Sk ročne. Odborové združenie železničiarov nesúhlasí ani s prepúšťaním pracovníkov v súvislosti s reálnym vývojom prepravných výkonov v osobnej a nákladnej doprave, ako to zakotvuje projekt transformácie, ale navrhuje stanovovať počet pracovníkov na základe technologických noriem spotreby práce,“ žiada P. Rozložník.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.