Hospodársky denník
USD48,829 Sk
EUR43,438 Sk
CHF28,45 Sk
CZK1,249 Sk
  Štvrtok  12.Apríla 2001

Svet na obchodných reťazcoch

Združenia výrobcov umožňujú lepšie podmienky dodávok

Vládni ekonómovia odmietajú odporučiť prijatie zákona o obchodných reťazcoch, ktorý by stanovil pevnejšie mantinely činnosti. Niektoré samosprávne orgány výrobcov potravín, ako aj ich členské organizácie i ďalší odborníci tvrdia, že je to potrebné, lebo hypermarkety si až príliš dovoľujú. Iní producenti robia vlastnú obchodnú politiku a tieto názory neberú do úvahy. Aké sú poznatky výrobcov, na to sme sa spýtali niektorých predstaviteľov našich firiem.

„Podľa môjho názoru brániť sa obchodným reťazcom je nezmysel,“ hovorí riaditeľ veľkopekárne Medea Košice, Ing. Juraj Tomčo. „Ak si niekto myslí, že bude ich pôsobnosť obmedzovať zákonmi, je na veľkom omyle. Celý svet pracuje a funguje na reťazcoch a my môžeme ťažko byť nejakou výnimkou. Ak reťazce po svojom príchode robia to, čo robia, vlastne len využívajú vo svoj prospech nekoordinovanosť nášho trhu. Preto treba chybu hľadať predovšetkým u seba a nie niekde inde. U nás je situácia taká, že reťazce berú približne tretinu produkcie. Je nemysliteľné, aby pekáreň, ako je naša, s dennou produkciou 40 ton chleba, nemala väzbu na tieto obchodné systémy. Podmienky sú predmetom dohody a sú také, aké si ich kto dohovorí. Napríklad Tesco v Košiciach zásobujeme štyrikrát denne čerstvými výrobkami,“ opisuje situáciu J. Tomčo.

Ing. Štefan Mácsadi, obchodný riaditeľ Mliekospolu Nové Zámky a zástupca Milk Holdingu. Milk Holding vznikol práve za účelom vytvorenia lepších podmienok na rokovanie s obchodnými reťazcami. Združuje mliekarne Laktis Žilina, Senickú mliekareň, mliekarne v Leviciach a Bánovciach nad Bebravou. Je to v podstate marketingová spoločnosť, ktorá získava výhody už tým, že platí jeden zalistovací poplatok a odberateľ sa v prípade potreby nemusí kontaktovať s jednotlivými mliekarňami, ale stačí, ak oznámi svoje požiadavky do centra spoločnosti, ktoré je v Bratislave. „Mliekarne zásluhou združenia dosahujú väčší obrat, a teda aj výhodnejšie predajné podmienky. K úsporám dochádza aj v nákladoch na dopravu,“ tvrdí Š. Mácsadi. Maloobchodný obrat za predané výrobky v obchodných reťazcoch dosahuje zatiaľ nízke percento, ale existuje perspektíva rastu. Takže efekt z distribúcie bude vyšší ako je teraz. „Čo sa týka čerstvých výrobkov, predpokladám, že v budúcnosti bude špecializácia jednotlivých mliekarní na určité druhy produktov. Dnes sa snaží vyrábať každý všetko, ale nie všetko sa zase oplatí zalistovať v obchodných sieťach. Koordinácia je dosť náročná vec. Nie každá mliekareň je ochotná vzdať sa niektorého z výrobných programov a rovnako špecializácia je náročná na investície,“ konštatuje obchodný riaditeľ.

„Najťažšie sa rokuje s Kauflandom, pretože ten nerokuje, ale predkladá svoje podmienky,“ povedal nám riaditeľ Kysuckých pekární Čadca, Jozef Klieštik. „Ak ich výrobca neprijme, rokovanie sa skončilo.“

Rudolfa Vallová

Vladimír Turanský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.