Hospodársky denník
USD49,104 Sk
EUR43,317 Sk
CHF28,456 Sk
CZK1,258 Sk
  Streda  18.Apríla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude polooblačno až oblačno. Popoludní pribúdanie oblačnosti a miestami prehánky, najmä na severe územia. Od stredných horských polôh snehové. Najvyššia denná teplota 12 až 16 stupňov. Slabý, na hrebeňoch hôr popoludní severozápadný vietor 9 až 13 m/s. Od 1500 m 1 stupeň.Vo štvrtok bude veľká, cez deň na juhu zmenšená oblačnosť. Na viacerých miestach prehánky, od asi 900 m snehové. Nočná teplota 4 až 0 stupňov, v horských dolinách miestami slabý mráz. Denná teplota 10 až 14, na severe okolo 8 stupňov. V piatok bude polooblačno až oblačno a miestami prehánky, od asi 1000 m snehové. Nočná teplota 4 až 0 stupňov, v údoliach miestami slabo pod nulou. Denná teplota 11 až 15, na severe okolo 9 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.56 a zapadne o 19.47 hod.

Amsterdamdážď8
Aténypolojasno19
Belehradoblačno15
Berlínprehánky8
Bratislavaoblačno13
Bruseldážď8
Budapešťoblačno13
Bukurešťoblačno15
Frankfurtprehánky10
Helsinkioblačno5
Istanbulprehánky17
Kodaňdážď4
Lisabonpolojasno20
Londýnoblačno10
Madridpolojasno23
Milánopolooblačno16
Moskvaoblačno9
Oslooblačno5
Parížprehánky10
Prahaprehánky8
Rímpolooblačno18
Sofiaoblačno15
Štokholmoblačno6
Varšavaprehánky8
Viedeňoblačno12
Záhreboblačno16
Ženevaoblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.