CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude v západnej polovici územia oblačno, prechodne až zamračené a miestami slabé zrážky, od 1300 m snehové. Na východe bude polojasno až oblačno a zrážky len ojedinele. Zrána lokálne hmly. Najvyššia denná teplota 12 až 16, na severe miestami okolo 10 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 2 stupne. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5 m/s. V piatok bude veľká, cez deň na juhu zmenšená oblačnosť. Na viacerých miestach prehánky alebo občasný dážď, od asi 1200 m snehové. Nočná teplota väčšinou 4 až 0 stupňov. Denná teplota 11 až 16, na severe okolo 9 stupňov. V sobotu polooblačno až oblačno a miestami prehánky, od asi 1000 m snehové. V priebehu dňa od juhu zamračené a časom dážď. Nočná teplota 3 až -1 stupeň. Denná teplota 10 až 14, na severe okolo 8 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.54 a zapadne o 19.48 hod. Amsterdam | dážď | 7 |
Atény | polooblačno | 19 |
Belehrad | polooblačno | 18 |
Berlín | dážď | 6 |
Bratislava | oblačno | 12 |
Brusel | prehánky | 7 |
Budapešť | oblačno | 13 |
Bukurešť | oblačno | 16 |
Frankfurt | polooblačno | 8 |
Helsinki | oblačno | 5 |
Istanbul | oblačno | 16 |
Kodaň | oblačno | 7 |
Lisabon | jasno | 15 |
Londýn | dážď | 5 |
Madrid | jasno | 21 |
Miláno | dážď | 15 |
Moskva | dážď | 10 |
Oslo | dážď | 0 |
Paríž | dážď | 6 |
Praha | prehánky | 7 |
Rím | jasno | 18 |
Sofia | zamračené | 15 |
Štokholm | dážď | 6 |
Varšava | oblačno | 12 |
Viedeň | prehánky | 10 |
Záhreb | oblačno | 14 |
Ženeva | dážď | 5 |
|
|
|