Hospodársky denník
USD49,194 Sk
EUR43,323 Sk
CHF28,343 Sk
CZK1,26 Sk
  Štvrtok  19.Apríla 2001

Boeing uvedie novú verziu 777


Boeing Co. začne vyrábať predĺženú verziu populárneho modelu 777, ktorá bude konkurovať novému airbusu na dlhých letoch cez Tichý oceán. Lietadlo, označené 777X, bude mať najdlhší dolet spomedzi všetkých prúdových lietadiel (16 290 kilometrov), čím mierne prekročí 15 750-kilometrový dolet airbusu A340-500, ktorého dodávky sa začnú koncom roku 2002. Analytici uvádzajú, že ekonomické problémy v Ázii oneskorili začiatok výroby dvojmotorového 777X, ktorý je Boeing pripravený dodávať od septembra 2003. Hovorkyňa Boeingu Barbara Murphyová odmietla informovať, kedy spoločnosť oficiálne začne s výrobou a dodávkami nového modelu. Podľa údajov tlače Boeing oznámi, že získal objednávky minimálne na 30 lietadiel 777X v katalógovej hodnote 5,5 miliardy USD. Motor slabinou?
Potenciálni odberatelia však vyjadrili obavy z nedostatku alternatívnych modelov motorov. GE90 z dielne General Electric Co., ktorý poháňa súčasné verzie 777, je totiž menej populárny než motory spoločností Pratt & Whitney a Rolls-Royce Plc. Z celkovo 452 objednávok na 777 Boeing registruje 450 podľa typu pohonnej jednotky. Motory Rolls-Royce sa nachádzajú na 171 objednávkach, Pratt je na druhom mieste so 156 motormi a GE má len 123 objednávok. Analytici upozorňujú, že aerolínie síce chvália 777 za pohodlie pre cestujúcich, spoľahlivosť a úspornú prevádzku, ak však Boeing staví všetko na jeden motor, zrejme zníži šance nového lietadla na trhu. Podľa nich Boeing predal približne 1 360 lietadiel novej generácie 737 s jediným typom motora CFM56-7 z dielne spoločnosti CFM International, ktorú spoločne vlastní GE a francúzska Snecma. Lepšie parametre
Analytici uvádzajú, že GE vydal približne 200 miliónov USD na zvýšenie kapacity GE90 asi o 25 percent a prispeje ďalšími 200 miliónmi USD na vývojové náklady Boeingu, odhadované asi na 800 miliónov USD. Medzi zákazníkmi sa pravdepodobne budú nachádzať aj nákladní prepravcovia, čím narušia predaj nákladnej verzie 747. Podľa analytikov 777 sa už zahryzla aj do predaja osobnej verzie 747, z ktorej Boeing v priebehu roka nepredal ani jediný kus. Súčasný model 777-200 má kapacitu 328 cestujúcich a dolet 9 560 kilometrov a 777-200ER má dolet 14 290 kilometrov. Verzia 777-300 má kapacitu 394 cestujúcich a dolet 11 000 kilometrov, pre porovnanie 747 pojme 416 pasažierov. Navrhovaná verzia 777-200X bude mať kapacitu 301 cestujúcich a dolet 13 375 kilometrov, 777-300X pojme 359 pasažierov a preletí približne 16 290 kilometrov, čo zahŕňa, napríklad, 18-hodinový let z Dallasu do Sydney bez medzipristátia. Modely 777X by mali stáť približne 180 miliónov USD, čo o 20 miliónov USD presahuje štvormotorový A340-500 s kapacitou 313 cestujúcich a štvormotorový A340-600 s kapacitou 380 cestujúcich. (TASR/mm)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.