Hospodársky denník
USD49,553 Sk
EUR43,644 Sk
CHF28,603 Sk
CZK1,262 Sk
  Pondelok  2.Apríla 2001

Je klient dostatočne informovaný o rizikách?

Poznámka Jána Reháka

Životné poistenie je vzťah vybudovaný na vzájomnej dôvere klienta a poisťovne. Jednotlivci, ale aj celé rodiny sa môžu finančne zabezpečiť pred nepredvídateľnými udalosťami, ktoré môžu mať závažné dôsledky. Či už sa dožijeme staroby alebo utrpíme úraz, v každom prípade budeme potrebovať peniaze. Takisto zodpovednosť za našich blízkych netrvá iba počas nášho života, ale počas života každého člena rodiny. Prostredníctvom životného poistenia si každý môže zabezpečiť svoj životný štandard i štandard nasledujúcich generácií.

Klient by mal veľmi dobre uvážiť, ktorej spoločnosti zverí svoje peniaze. Poisťovne totižto patria k finančným inštitúciám, ktorých hospodárenie by malo byť voči klientom transparentné. Rovnako životné poistenie by malo znamenať pre klientov istotu vzhľadom na to, že medzi poisteným a poisťovňou ide o dlhodobý vzťah, ktorý trvá v priemere 20 rokov, vyplatenie peňazí v tak vzdialenej budúcnosti musí garantovať poisťovňa.

V poslednom období sa však u nás môžeme v ponukách niektorých poisťovní stretnúť s novým typom životného poistenia - s investičným životným poistením tzv. Unit linked. Toto investičné životné poistenie obsahuje dva základné prvky – poistenie a investovanie. Klient sa sám rozhoduje, či bude mať vo svojej poistke väčšiu poistnú časť alebo chce viac investovať. Pre takýto typ poistenia je charakteristické, že klient investuje svoje finančné prostriedky vo forme poistného do investičných fondov, ktoré ponúka poisťovňa. Klient by si mal uvedomiť, že celkové riziko z investovania nesie sám. Aj u nás na Slovensku máme prípady, že klienti kúpou takýchto produktov stratili v priebehu pol roka takmer 15 % zo svojich investovaných prostriedkov.

Investovanie pri takomto type poistenia nepredstavuje ako také istotu, pretože je spojené s rizikom. Klient môže získať alebo môže aj stratiť zo svojich investovaných peňazí. O riziku straty nie je dostatočne informovaný. Strata a už spomenutá nedostatočná informovanosť môžu viesť k následným sporom medzi klientom a poisťovacím subjektom.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.